Prywatny ranking mikrofonów

Testuję te mikrofony i testuję, zrobiła się z tego całkiem pokaźna lista - ale dotąd nie próbowałem nawet poukładać tej listy "od najlepszego do najgorszego" mikrofonu. Nie wierzę w to, że można obiektywnie ocenić i uszeregować tak różne konstrukcje, nie podając jakiegoś mierzalnego kryterium. Oczywiście, da się poukładać mikrofony pod względem ceny, masy, szerokości przenoszonego pasma, bogactwa wyposażenia itp., lecz w zasadzie każda osoba zapoznająca się z taką listą powinna móc wybrać swoje własne kryterium. Na razie takiej bazy danych o mikrofonach nie zamierzam tworzyć.

Postanowiłem za to przyjrzeć się przetestowanym modelom pod kątem własnych preferencji. W jakiej kolejności wyciągałbym je z szuflady? Którymi pracuje mi się wygodniej i przyjemniej?

Całą listę podzieliłbym na trzy strefy: czołówka od początku do Røde NT1 5th, średniaki tak do Samsona Q2u i strefa "spadkowa", czyli mikrofony, których raczej już nigdy nie użyję, chyba że w konkretnych, testowych celach.

  1. Neumann TLM103
  2. Neumann TLM102 
  3. Austrian Audio OC18 
  4. JZ Vintage 11 
  5. WarmAudio WA87 
  6. Lewitt LCT540S 
  7. Lewitt LCT440 
  8. sE 8 
  9. Universal Audio SC-1
  10. Røde NT1 5th 
  11. sE X1S 
  12. sE X1A 
  13. Synco Mic-D2 
  14. Lewitt LCT240 Pro 
  15. CKMOVA SXM-3 
  16. Lewitt LCT040 
  17. Shure Beta58A 
  18. PreSonus PD-70 
  19. Zoom ZDM-1 
  20. Røde M3 
  21. Lewitt MTP550 
  22. Shure SM57 
  23. Shure SM7B 
  24. AudioTechnica AT875R 
  25. AKG D5 
  26. Røde Podmic 
  27. Behringer XM8500 
  28. Shure SM58 
  29. Shure 14A 
  30. Maono HD300T 
  31. Behringer C-2 
  32. Samson C02 
  33. AudioTechnica AT2040 
  34. Samson Q2u 
  35. Boya BY-M1 Pro 
  36. Behringer BC Lav Go 
  37. Røde Smartlav+ 
  38. MXL770 
  39. Røde VideoMicro 
  40. Røde VideoMic GO 
  41. Hama DM20 
  42. MadDog GMC301 
  43. Trust Starzz 
  44. Esperanza Mini Voice EH-178 

Na liście powyżej zabrakło mikrofonów "specjalnych", których nie ma sensu porównywać z "normalnymi" mikrofonami. Używam ich od czasu do czasu, ale zazwyczaj nie do nagrywania odcinków podcastu:

Dlaczego?

Po sporządzeniu wstępnej wersji listy zacząłem sobie zadawać pytanie, dlaczego ten czy inny mikrofon wydaje mi się lepszy od pozostałych. Aktualnym liderem jest Neumann TLM103, minimalnie przed mniejszym bratem, Neumannem TLM102. Austrian Audio OC18 zajął trzecie miejsce, a (naprawdę minimalnie) poza podium znalazły się JZ Vintage 11 i LCT540S - ostatecznie wygrywa JZ i przyznam, że zdecydowało przyjemniejsze, łagodniejsze brzmienie, które momentami sprawia, że to jednak Vintage 11 zajmuje miejsce na podium, przed OC18...

O ile z czołówką nie miałem raczej problemów, to im niżej, tym większą rolę grały drobiazgi (np. użycie Podmica byłoby zależne od tego, czy mam zamontowane ramię, które jest w stanie ten mikrofon unieść). W ogóle modele dynamiczne od PreSonusa PD-70 do Shure 14A są raczej równorzędne w mojej opinii - w zasadzie byłoby mi wszystko jedno, którym z nich miałbym nagrywać odcinek podcastu. Ten segment powinien zaczynać się od SM7B (bo to mikrofon "kultowy"), jednak ze względu na szumy w nagraniu, SM7B znalazł się ostatecznie dość nisko, chętniej sięgam nawet po SM57 - mimo że samo brzmienie SM7B na moim głosie bardzo lubię.

Hama DM20 to już poziom "na krawędzi" opłacalności. Zdecydowanie lepszy dźwięk dostaniemy z droższego o dosłownie 30-40zł Behringera XM8500. Na pewno za to najgorszemu wrogowi odradzałbym Esperanzę EH-178 - ten mikrofon nie nadaje się do niczego moim zdaniem - no, chyba że mamy bardzo niskie wymagania i chodzi wyłącznie o zrozumiałość mowy.

To nic nie znaczy

Proszę, nie bierzcie sobie tej kolejności do serca - to mój subiektywny wybór, wynikający z oceny brzmienia własnego głosu, tolerancji na szum czy sybilanty. Z łatwością zgodzę się, że dla kogoś innego np. Samson będzie brzmiał najlepiej i miał same zalety, a sE X1S będzie mikrofonem co najwyżej średnim.

Jednocześnie tyle razy byłem pytany, który z testowanych mikrofonów jest według mnie najlepszy, że postanowiłem powyższą listę sporządzić. Zastrzegam jednak, że to nie jest kolejność "na zawsze" - łaska pańska na pstrym koniu jeździ i wcale się nie zdziwię, gdy za parę miesięcy wystąpią tutaj roszady. W 2021 roku nie wyobrażałem sobie podium bez SM7B, a dzisiaj - proszę bardzo. Ciekawi mnie tylko jedna rzecz - czy zdobędę kiedyś mikrofon, który zdeklasuje OC18?... (tu dopisek z 2024-02-19: tak, znalazłem taki mikrofon i na chwilę obecną jest to Neumann TLM103, a dwa miesiące wcześniej był to Neumann TLM102).

Aktualizacje

Ranking się zmienia wraz z testowaniem nowych mikrofonów - obecna wersja pochodzi z 19 lutego 2024. Dodałem w niej bezpośrednie linki do odcinków podcastów (same nazwy mikrofonów są z kolei linkami do artykułów na blogu). Mam nadzieję, że ułatwi to korzystanie z rankingu.

Komentarze