Posty

[Cubase] Cubase 12

Obraz
No i doczekaliśmy się - pierwszy od ćwierćwiecza Cubase bez zabezpieczenia sprzętowego właśnie zadebiutował. Na razie - klasycznie, czyli po prostu potknął się o własne nogi. Okazuje się, że wielu użytkowników nie może dokonać aktualizacji do nowej wersji, bo sprzeciwia się temu... eLicenser , który właśnie od tej wersji miał przestać płatać brzydkie figle. Niestety, jak pisze sam Steinberg , serwery eLicensera nie dają rady obsłużyć premierowego ruchu i trzeba... poczekać. No, ale już może nie będę się nabijał z tradycyjnej "wtopy" Steinberga , zajrzyjmy może do listy zmian , które przynosi nowa wersja. Czy warto jest wydać 470zł na upgrade z wersji 11 Pro (posiadacze wersji starszych muszą zapłacić prawie 1000zł)? Pełna lista powyżej, ja wypiszę z niej rzeczy, które uznałem za najbardziej istotne: druga ścieżka wideo (myślę, że dla osób piszących "pod obraz" to dość istotna zmiana) czwarta konsoleta mikserska (także ważne dla profesjonalistów) eksport ...

[S] Mikrofon PreSonus PD-70

Obraz
Oj, zebrało się ostatnio mikrofonów do testowania! Był Røde Podmic , był AudioTechnica AT2040 , był nawet Behringer Ultravoice XM8500 . Dzisiaj wracam do broadcastowych klimatów za pomocą PreSonusa PD-70 , modelu, który miałem ochotę przetestować już dawno temu (i tak, podobieństwo do Shure SM7B miało tu znaczenie). Dzięki uprzejmości Audiostacji stało się to możliwe, gdyż użyczyła mi ona wspomniany mikrofon na dwa tygodnie do testów. O tym, co widzą oczka Mikrofon dotarł do mnie w niewielkim pudełku, w którym oprócz samego urządzenia był styropian i dokumentacja. Mikrofon jest ciężki i ze swoimi 829g wyprzedza SM7B , ulegając tylko Podmicowi (937g). Ma niemal identyczną przednią część jak SM7B , za to "z tyłu" jest go już zauważalnie mniej. Ciekawostką jest fakt, że gąbki z SM7B pasują do PD-70 idealnie (niestety, ta z PD-70 jest około centymetr za krótka na SM7B , więc wymianę można robić tylko w jedną stronę). Ładnie prezentuje się uchwyt - mikrofon jest przy...

[S] sE Electronics Pro Metal Pop Filter

Obraz
Podczas nasilających się w ostatnim czasie testów mikrofonów często sięgam po pop-filtr, by mieć pewność, że w nagranym materiale nie będzie słyszalnych podmuchów. A że zdarzyło się parę pytań o to, jakiego pop-filtra używam, to postanowiłem napisać parę słów na ten temat - szykuje się także odcinek podkastu na temat zapobiegania "popom", więc będzie to jego uzupełnienie. W zasadzie mam parę pop-filtrów i mnóstwo gąbek, z reguły są to produkty anonimowe, to znaczy niby mają jakiegoś wytwórcę, jednak nie ma on dużego znaczenia. W sumie, w przypadku pop-filtrów tekstylnych, z nazwy znam tylko jeden, bo dostałem go do testów w zestawie PreSonus Broadcast Accessory Pack - był to model APF-1 . Cała reszta (czyli 4 sztuki o różnej średnicy i liczbie warstw) po prostu działa i tyle. Muszę jeszcze wspomnieć o modelu wykonanym własnoręcznie , chociaż korzystam z niego najmniej chyba z całej tej gromady. Co o pop-filtrach trzeba wiedzieć? Pop-filtry są fizycznymi zaporami dla po...

[S] Mikrofon Behringer Ultravoice XM8500

Obraz
Myślałem, że czasy budżetowych mikrofonów mam już za sobą po tym, jak przetestowałem Hamę DM20 czy (zwłaszcza) Trusta Starzz . Tymczasem do moich rąk trafił kosztujący 93zł mikrofon Behringer XM8500 . Firma Behringer potrafi ciąć koszty, o czym przekonuje nas co jakiś czas, dostarczając na rynek budżetowe (choć często zadziwiająco sprawne) konstrukcje różnych urządzeń. Tak jest i tym razem - wydając 15-20zł więcej niż w przypadku Hamy DM20 , dostajemy mikrofon, który brzmi ZDECYDOWANIE lepiej! Ale jak to? Nie mam pojęcia, jak Behringer kalkuluje koszty, ale za niecałe 100zł dostajemy nie tylko mikrofon (solidny i metalowy!), sztywne mocowanie statywowe, ale i bardzo praktyczne pudełko z tworzywa sztucznego, wypełnione pianką i przywodzące mi na myśl podobną konstrukcję, w której dostajemy MXL770 . Idealne do przechowywania mikrofonu i o wiele bezpieczniejsze niż standardowe saszetki, jakimi raczą nas inni producenci. Ciekawe. XM8500 to typowy estradowy mikrofon dynamiczny o...

Przydatne duperele w domowym studio

Obraz
Ciągle testuję mikrofony i mikrofony, a chociaż w zanadrzu czai się test urządzenia z zupełnie innej kategorii, to postanowiłem parę słów napisać na temat przydatnego "drobiazgu", który zasadniczo nie kosztuje dużo (choć nie zawsze jest to reguła), za to ułatwia pracę w studio i podczas nagrywania. Ot, takie właśnie duperele, które można sobie od czasu do czasu sprawić, nie naruszając (zazwyczaj) domowego budżetu. Szybkozłączki Gravity O samej idei stosowania szybkozłączek pisałem już dość dawno i od tamtego czasu dorobiłem się czterech pełnych kompletów i kilkunastu końcówek MS QC 1TB . Dzięki temu w zasadzie wszystkie moje mikrofony mają w swoich uchwytach statywowych wkręcone MS QC 1TB , a co za tym idzie, montaż mikrofonu faktycznie trwa 2-3 sekundy plus czas na podłączenie kabla. Bardzo wygodne i bardzo pewne rozwiązanie - ani razu nie zdarzyło mi się, aby mikrofon (uchwyt) "odpadł" od statywu czy coś się poluzowało. Polecam osobom, które często montują mik...

[S] Mikrofon AudioTechnica AT2040

Obraz
Dopiero co testowałem Røde Podmica , model - nazwijmy to - broadcastowy , a tutaj trafiła się okazja sprawdzenia bardzo podobnego (wydawałoby się) mikrofonu. Przed Wami bowiem AudioTechnica AT2040 , dynamiczny, hiperkardioidalny mikrofon dla podkasterów. Jaki jest AT2040, każdy widzi Muszę przyznać, że o ile już Podmic bardzo podoba mi się zewnętrznie, to AT2040 jest - według mnie - jeszcze ładniejszy. To znaczy, bardziej elegancki - rzecz gustu. Zarówno obudowa, jak i grill są czarne, uchwyt zamontowano mniej więcej w 3/4 obudowy i zajmuje on mniej miejsca niż wielgaśne "U" w Podmicu . Pod względem praktycznym wolę jednak mocowanie typu "U" - chyba łatwiej dostosowuje się położenie mikrofonu względem ust osoby mówiącej. Mikrofon jest nieco dłuższy od Podmica , ale jednocześnie niemal o połowę lżejszy (937g vs 615g), nie powinno zatem być problemów z mocowaniem go do nieco słabszych ramion mikrofonowych (mój Mozos SB36 śmiało daje radę, że o PSA-1 nie wsp...

[S] Mikrofon Røde Podmic

Obraz
Dzisiaj chciałbym przedstawić mikrofon, który swego czasu narobił troszkę szumu (w przenośni), szczególnie w podkasterskim świecie. To właśnie Podmic firmy Røde , który zadebiutował (jeśli się nie mylę) mniej więcej w podobnym momencie, co konsola RødeCaster Pro . Wiele osób zresztą traktowało (i traktuje) Podmica jako doskonałe uzupełnienie RødeCastera . Inni z kolei upatrywali w nim "pogromcę" mitycznego Shure'a SM7B , dającego zbliżoną jakość dźwięku za niemal cztery razy mniejszą cenę. Ile w tym wszystkim prawdy? Jako posiadacz zarówno RødeCastera , jak i Shure'a SM7B postanowiłem powiedzieć "sprawdzam" i zobaczyć, czy faktycznie mały Podmic "robi robotę", jak mawiają niektórzy. Mały, ale wariat Podmic dociera do nowego właściciela w niewielkim pudełku, ale masa całości budzi zdziwienie. I faktycznie, Podmic może i jest niewielki, ale za to ciężki - cięższy nawet od SM7B , co wydaje mi się już pewną przesadą. Nie mam pojęcia, co tyle w...

Kwestia doświadczenia?

Uf, nagrywam głos już jakiś czas, a ciągle coś mnie zaskakuje. Najczęściej własna głupota, można to krótko skwitować, ale na szczęście czasem zdarzają się także momenty "oświecenia", kiedy zaczynam coś nareszcie rozumieć, pojmować i robić jak należy. Dzisiaj chciałbym właśnie o kilku takich rzeczach wspomnieć - tak dla pamięci i żeby nie zadzierać za bardzo nosa. Czytaj instrukcję! Wiadomo - śródtytuł jest zawsze prawdziwy i niemal zawsze daje dobre efekty. Nie rozumiem zatem, jak mogłem przeczytać instrukcję Tascama DR-100mk3 i nie zauważyć rzeczy, na którą później narzekałem. Otóż podczas testów VideoMica czy Trusta Starzz zżymałem się, że nie można podłączyć ich bezpośrednio do rzeczonego Tascama , gdyż wymagają one zasilania bias/plugin . Specjalnie sprawiłem sobie przejściówkę VXLR+ , żeby móc przeprowadzić testy... Tymczasem okazuje się, że - oczywiście - DR-100 potrafi dostarczyć zasilanie bias/plugin . Podobnie zresztą, jak to robił jego starszy brat, DR-05 (...

[S] Testy mikrofonów - Røde VideoMic GO

Obraz
Tego mikrofonu do testów użyczyła mi Siostra Be, za co wielkie jej dzięki. Być może niektórych zdziwi test krótkiego shotguna jako mikrofonu dla podkasterów, ale nie ma w tym nic zaskakującego. Coraz częściej podkastery tworzą także videocasty, czyli nagrywają treść także dla YouTube'a i tam już podobny mikrofon jak najbardziej ma sens. Podłączamy go do kamery lub stawiamy gdzieś poza kadrem i już mamy dobry dźwięk bez widocznego mikrofonu - przynajmniej w teorii. To był mój pierwszy kontakt z mikrofonem typu shotgun i przyznam, że nadal moja ciekawość nie została w pełni zaspokojona. Chodzi mianowicie o porównanie doświadczenia z wyobrażeniem - nadal żyję w przeświadczeniu, że "prawdziwe" mikrofony tego typu wyłapują większość dźwięku z przodu, skutecznie eliminując (dzięki charakterystycznym wycięciom po bokach dłuuuugiej obudowy) sygnał z boków. VideoMic GO okazał się wprawdzie nieco zbyt budżetowy, by sprostać zadaniu, ale ciągle mam nadzieję, że "dorosłe...

[K] Leapwing UltraVox

Obraz
Jak to zwykle bywa w moim przypadku, na tę wtyczkę wpadłem przypadkowo - testował ją Marlon Wolterink z kanału White Noise Studio . Jest to jedna z tych wtyczek, które mają uprościć obróbkę głosu do poziomu dostępnego nawet dla kompletnych laików, czyli jest swoistym channel stripem , zawierającym kompresor, bramkę szumów, saturator i - z braku lepszego określenia - "dopowietrzacz" (zaraz wyjaśnię). Czyni ją to nieco podobną do już testowanych wtyczek Voxessor , Vocal Cleaner czy w końcu Scheps Omni Channel . UltraVox idzie jednak w uproszeniach o wiele dalej. Szybko, szybciej Nie da się ukryć, że jest prosto i szybko. Do ogarnięcia są dosłownie cztery suwaki, z których każdy odpowiada za inny procesor. Kluczowy wydaje się kompresor, gdzie regulujemy po prostu progiem zadziałania. Im damy więcej "kompresji" suwaczkiem, tym dźwięk staje się głośniejszy i bardziej wyrównany. Producent podaje, że czas ataku jest ustawiony na stałe na mniej niż 2ms, zaś czas uwol...

[S] Testy mikrofonów - Hama DM20

Obraz
Hama DM20 to budżetowy mikrofon, możliwy do kupienia w marketach ze sprzętem audio-wideo. Mój egzemplarz kosztował 74,99zł, więc na tle konkurencji tyle, co nic. Co dostajemy w zamian i czy ma w ogóle sens stosowanie takiego mikrofonu? Nie da się ukryć, że to nie jest profesjonalny, czy choćby półprofesjonalny mikrofon. Leciutka obudowa z tworzywa sztucznego, zintegrowany dwu i półmetrowy kabel z wtyczką mini-jack mono, bardzo lekko działający włącznik - to nie są cechy produktu premium. Niemniej może się zdarzyć, że potrzebujemy "na szybko" jakiegoś mikrofonu do nagrań - czy warto inwestować kilkadziesiąt złotych? To zależy. Jeśli potrzebujemy brzmienia choć trochę lepszego od tego zapewnianego przez wbudowany mikrofon w smartfonie czy laptopie - to i owszem. DM20 , ze swoim zawężonym pasmem przenoszenia (100Hz-10kHz) cudów nie zdziała, ale zdecydowanie przebije większość smartfonowych czy laptopowych mikrofonków. Charakterystyka kardioidalna i w miarę silny sygn...

[K] Magix SoundForge Audio Cleaning Lab 3

Obraz
To już trzecie podejście do opisania Audio Cleaning Lab - wersja druga była niemal gotowa jeszcze w czerwcu 2021. Z różnych względów, przede wszystkim z braku czasu, nie skończyłem go od razu, a potem nie było kiedy do niego wrócić, bo to albo zajmowało mnie poznawanie Reapera , a to SpectraLayers , a to Acoustiki Premium . W ramach porządkowania ubiegłego roku postanowiłem przejrzeć pierwotny tekst, poprawić to i owo, i wreszcie go opublikować. Niestety, okazało się, że w praktyce musiałem go napisać od zera, bo większość rzeczy paskudnie się zestarzała i przestała pasować do tego, co wiem o obróbce obecnie. Cóż, było się spiąć prawie rok temu!... Rys historyczno-funkcjonalny Trzy lata temu testowałem poprzednią wersję Audio Cleaning Laba i ostatecznie z żalem ją odinstalowałem, jako niewygodną w użyciu. "A miało być tak fajnie!" - myślałem rozgoryczony i nieświadomy tego, że warto było wówczas sięgnąć po prostu do podręcznika obsługi. Później bowiem ukazała się wersj...

[S] Testy mikrofonów - Shure 14A

Obraz
Shure 14A to niewielki, niepozorny mikrofon dynamiczny, który jest ze mną już prawie ćwierć wieku. Przez te lata nie napracował się jednak za bardzo, bo z uwagi na swoją niekompetencję, nie potrafiłem go właściwie wykorzystać. Ostatnio używałem go najczęściej w parze z AKG D5 do nagrywania wywiadów, ale oba te mikrofony trafiły obecnie na dłużej do szuflady, zastąpione przez duet Shure SM57 / Lewitt MTP550 , ewentualnie Shure SM57 / Shure SM7B . Cóż, takie są konsekwencje zbyt szerokiego wachlarza wyboru... Sam mikrofon jest po prostu OK. Żadna tam rewelacja, ale nie można też powiedzieć, że badziew. Nagrywa przyzwoicie i na pewno daje lepszy dźwięk od mikrofonów budżetowych pokroju Hama DM20 czy Trust Starzz . Jest też od nich bardziej pancerny i wykorzystuje profesjonalne złącze XLR, przez co nie ma najmniejszego problemu z przyłączeniem go do typowych mikrofonowych przedwzmacniaczy. Niestety, obecnie mikrofon jest do kupienia wyłącznie z drugiej ręki, więc trzeba liczyć...

[Cubase] Koniec VST2 w ciągu dwóch lat

Obraz
Tak troszkę po cichu i boczkiem, Steinberg rzucił dzisiaj prawdziwą bombę . W ciągu dwóch lat jego produkty kompletnie zarzucą wsparcie dla standardu VST2.x. Jedynym wspieranym standardem stanie się VST3. Swoim klientom Steinberg doradza, aby kontaktowali się z producentami wtyczek, które jeszcze nie posiadają nowego formatu. Jednym słowem, jeśli masz pecha i na przykład używasz intensywnie w wielu projektach wtyczki X producenta Y, który już zakończył rynkowy żywot, to lepiej zacznij szukać zamiennika. W ogóle, jeśli używałeś wersji VST2 i chcesz nadal móc otwierać te projekty w nowych wersjach np. Cubase'a , to lepiej zawczasu zmień te wtyczki na ich wersje VST3, bo przyjdzie dzień, kiedy już tych projektów nie otworzysz w nowej wersji aplikacji. Póki co nic na razie nie słychać o ewentualnych "mostkach", bridge'ach czy innych protezach w rodzaju jBridge'a , który ratował niektórym skórę po przejściu Cubase'a wyłącznie na technologię 64-bit. Być moż...

[K] Magix SoundForge 15 Pro

Obraz
Kolejny edytor? Jeszcze jeden? Po co? Takie pytania wręcz cisną się na usta - no, ale dostałem od firmy Magix wiadomość, że trwa wyprzedaż wersji 15, postanowiłem zatem sprawdzić, co zmieniło się i poprawiło od wersji 12 Pro, którą dysponuję i na której działałem. W końcu niewykluczone, że powstało coś rewolucyjnego, co - być może - spowoduje porzucenie Acoustiki i WaveLaba ? Przypomnę, że SoundForge'a używałem przez dwa lata, jednak bardzo przeszkadzała mi jego ergonomia oraz... kłopoty, których dostarczał. To właśnie uszkodzenie przy zapisie już niemal do końca obrobionego nagrania audiobooka spowodowało, że zacząłem szukać nowego edytora i znalazłem właśnie Acoustikę ... Złe złego początki Pobrałem zatem instalator wersji 15 Pro i uruchomiłem. Proces instalacji troszkę się ciągnął, bo sam instalator jest typu on-line , czyli to mały program, który całą zawartość ściąga z sieci już w trakcie procesu. Ostatecznie jednak na pulpicie pojawiła się obiecująca ikonka i można ...