[K] Orchestral Tools Tallinn

Kiedy testowałem bibliotekę Miroire, zdałem sobie sprawę z istnienia nieco podobnej biblioteki Tallinn. Wprawdzie brak w niej sekcji dętych (są za to organy!), ale już skład smyczkowy i chór - wygląda znajomo. A z powodu trwającej Midsommar Sale udało mi się zdobyć Tallinn za dosłownie pół ceny. Pozostaje tylko pytanie o sens: czy faktycznie mam zastosowanie dla tego typu biblioteki? I tak, i nie.

Nagrań do biblioteki dokonano w kościele św. Mikołaja w Tallinnie, stolicy Estonii. Chórem był założony w 1981 roku Estonian Philharmonic Chamber Choir, zaś za sekcję smyczkową odpowiada Tallinn Chamber Orchestra. Nagrano także organy, więc całość sprawia wrażenie dedykowanej do opracowywania utworów sakralnych. Zwłaszcza, że skorzystano z naturalnego pogłosu miejsca nagrań i wszystko brzmi bardzo przestrzennie.

Chór

Przyznam, że po kontakcie z chórem w Miroire byłem zauroczony - choć sprawiał mi on na początku problemy. Chór w Tallinnie (w sumie 16 śpiewaków) rozwiązano bardzo, bardzo podobnie, chociaż nagrano zupełnie inne sylaby - bazujące na języku estońskim i kojarzące się bardziej ze światem nordyckim niż niemieckim barokiem. Tak czy inaczej, technicznie rozwiązano to identycznie jak w Miroire, czyli za pomocą round robin, więc obsługa chóru za pomocą artykulacji (key-switches) wygląda identycznie.

A samo brzmienie? Według mnie jest świetne, mimo że samych sylab wcale nie jest dużo, niestety: 12 długich i 8 krótkich. Zawsze też można pośpiewać wokalizy czy "mruczenie".

Smyczki

W sekcji smyczkowej zarejestrowano prawdziwie kameralny skład: 5 skrzypiec (bez podziału na pierwsze i drugie), 4 altówek, 3 wiolonczele i 2 kontrabasy. Artykulacyjnie nie jest specjalnie bogato i zważając na brak artykulacji spiccato, pizzicato czy tryli można śmiało uznać ten skład za nadający się do grania raczej spokojnych i nastrojowych utworów, zanurzonych w kościelnym pogłosie. Jednocześnie, jako że skład jest faktycznie niewielki, bardzo zyskuje na szczegółowości i detalach. Osobiście z jakości brzmienia tej sekcji jestem zadowolony, mniej zadowolony jestem z ograniczeń i chyba dopiero Pēteris Vasks Strings stanowi realną, poważną orkiestrę kameralną w ofercie Orchestral Tools. Wiem, że jest jeszcze duet Tableau Chamber Strings i Tableau Solo Strings, ale i one nie rozpieszczają użytkownika szerokim spektrum artykulacji.

Tak czy inaczej, sekcja smyczkowa z biblioteki Tallinn daje ogólnie radę i zwłaszcza w połączeniu z pozostałymi składnikami pakietu brzmi całkiem zacnie:

Zawód mogą odczuć tylko osoby spodziewające się po sekcji smyczkowej szybkości i zwinności - niestety, staccato to wszystko, na co możemy liczyć, także artykulacje legato nie przewidują grania szybkich pasaży. Od razu też napiszę, że brak tu jakiejkolwiek kontroli nad vibrato i całość jest nagrana raczej "płasko", za wyjątkiem kilku artykulacji expressivo.

Organy

W kwestii organów nagrano wszystko, czym dysponuje kościół św. Mikołaja w Tallinnie. Organy nagrano w podziale na głosy, a każdą część podzielono na trzy wirtualne instrumenty. Pierwszym instrumentem są manuały, drugim - pedał, a trzeci to kombinacja dwóch pozostałych, aby można było grać całością za pomocą jednego wirtualnego instrumentu.

Uważam, że ta część Tallinna przyda mi się najbardziej, bo poza Organteq i Lakeside Pipe Organ mam w brzmieniach organowych spore braki. Chociaż, z drugiej strony, nie można też powiedzieć, żebym jakoś specjalnie dużo organowych utworów nagrywał, natomiast bardzo doceniam szerokie spektrum dostępnych kombinacji głosów (piszczałek). Można dzięki temu grać i bardzo spokojne, nastrojowe melodie, ale i da się wstrząsnąć słuchaczem grając tutti.

Jako całość

Cała biblioteka Tallinn spodobała mi się, i to bardzo, a największy wpływ na to zadowolenie miało zerknięcie na obniżoną cenę (ha, ha). A poważniej, jeśli ktoś szuka biblioteki do dość eterycznych i nastrojowych utworów, powinien przynajmniej wysłuchać kilku nagrań przygotowanych za pomocą Tallinna - kto wie, może ulegniecie czarowi dość spokojnego brzmienia całości.

Komentarze