[K] Heavyocity Damage Machina

Mam obie inkarnacje słynnych bębnów od Heavyocity, czyli Damage i Damage 2. Na te bębny "chorowałem" bardzo długo, bo też i bardzo długo nie było mnie po prostu na nie stać, stąd szukałem tanich zastępników, jak np. Sonivox Big Bang Percussion czy darmowe Keepforest Ferrum Free. Ale Damage to Damage - chociaż do tej pory ani jedynka, ani dwójka nie doczekały się szerszego opisu na moim blogu.

W oparciu o silnik dźwiękowy i interfejs użytkokwnika Damage 2 powstała niedawno nowa biblioteka: Damage Machina. I o niej kilka słów postanowiłem napisać.

Rytm ponad wszystko

Zasada działania Damage Machina jest niemal identyczna, jak w przypadku "zwykłej" biblioteki Damage 2. Dostajemy możliwość zbudowania zespołu instrumentów w Machina Ensemble Designer lub zaprojektowania zestawu pętli, odtwarzanych osobno lub równocześnie w Machina Loop Designer. Zabrakło znanego z Damage 2 bloku Kit Designer, ale w sumie tego braku kompletnie nie odczuwam, bowiem zazwyczaj używam właśnie Ensemble/Loop Designera.

To, czym się wyróżnia Machina, to dźwięki. Nie są to bowiem samplowane bębny (czy inne instrumenty perkusyjne), a... dźwięki przygotowane przez Roberta Dudzica. Pan Robert wyjechał do Stanów Zjednoczonych około 30 lat temu i dopracował się tam naprawdę świetnej renomy jako dźwiękowiec i sound designer, przygotowując dźwięki do takich produkcji jak Spiderman: Homecoming, Transformers czy Ready Player One. Zresztą, udzielał się nie tylko w przemyśle filmowym, ale także gracze zapewne spotkali się z dźwiękami przygotowanym przez naszego rodaka, choćby w GTA IV.

No i teraz Pan Robert przygotował sample do Machiny, a są to nagrane przeróżnego rodzaju dźwięki stuków, maszyn do pisania, łańcuchów, kół zębatych, przekładni i tak dalej - odsyłam tutaj do filmu, na którym sporo można podpatrzeć:

I właśnie z takich mechanicznych, brudnych dźwięków możemy tworzyć ścieżki perkusyjne do naszych utworów., czego zresztą sobie nie odmówiłem i krótki przykład dostępny jest na przykład tutaj:

Ensemble Designer

W tym trybie Machina działa jak sampler. Na zakładce Stage mamy możliwość "rozmieszczania" w przestrzeni 3D dźwięków przypisanych do oktaw C2-C4 oraz wpływania na ogólne brzmienie zestawu. Zakładca Source z kolei pozwala przypisać do poszczególnych nut sample, wybierane z bogatej kolekcji instrumentu - możemy zatem zbudować zupełnie własny zestaw perkusyjny, zamiast bazować na tych przygotowanych przez twórców biblioteki.

Dźwięki, przypisane do konkretnych grup i klawiszy można rozmieścić na wirtualnej "scenie"

Każdy dźwięk zestawu fabrycznego możemy zmienić na inny z dostępnej szerokiej biblioteki

Każdy pojedynczy klawisz ma możliwość bardzo szczegółowej edycji parametrów

Karta efektów

Z kolei zakładka Settings umożliwia dalsze wpływanie na brzmienie - zarówno globalnie, dla całego zestawu, jak i dla poszczególnych nut (czyli brzmień). Możliwości są naprawdę spore, a jeśli dodamy do tego zakładkę Master FX, to osoby lubiące "dłubać" w ustawieniach będą wniebowzięte. Zwłaszcza, że mamy tu do czynienia z dźwiękami nieoczywistymi, które wcale nie muszą brzmieć realistycznie.

Loop Designer

W tym trybie sprawy wyglądają o tyle inaczej, że zamiast pojedynczych dźwięków, nuty wyzwalaja całe pętle. Cała klawiatura, od C0 do C6, jest podzielona na strefy o specjalnym znaczeniu. Oktawy C2, C3, i C4 to źródła pętli - konfigurujemy je na zakładce Source, całkiem jak w trybie Ensemble. Z kolei oktawa C1 to swego rodzaju "wyzwalacz". Do każdej nuty tej oktawy możemy przypisać dowolny dźwięk z oktaw C2, C3 i C4, które będą zagrane jednocześnie. Nieco ułatwi nam to programowanie całości później w programie DAW, a dodatkowo możemy sobie łatwo testować współbrzmienie poszczególnych pętli.

Oktawę C5 przeznaczono dla dźwięków specjalnych: dużych uderzeń, przejść i zakończeń. Warto jeszcze wspomnieć o oktawie C0, gdzie możemy włączyć/wyłączyć funkcję szybkiego powtarzania dźwięków - jako ósemek, szesnastek itd.

Do poszczególnych klawiszy przypisujemy całe pętle, a później możemy wyzwalać kombinacje za pomocą cztwartej grupy, nazwanej Designer Keys

Konfiguracja efektów wysyłkowych

Oczywiście, są też zakładki Send FX i Master FX do konfigurowania efektów - co ważne, na głównej zakładce Loop możemy każdej pętli przypisać wielkość wysyłki, więc nie jest tak, że każda pętla musi być przetworzona dokładnie tak samo.

Solidna przyprawa

Muszę powiedzieć, że Machina to naprawdę świetny dodatek w warsztacie każdej osoby przygotowującej muzykę, zwłaszcza w typie "trailerowym". Nie jest to może produkt, który zastępuje Damage 2, za to w pełni z nim współgra i stanowi bardzo ciekawe urozmaicenie.

Komentarze