Posty

[K] Heavyocity Damage Machina

Obraz
Mam obie inkarnacje słynnych bębnów od Heavyocity , czyli Damage i Damage 2 . Na te bębny "chorowałem" bardzo długo, bo też i bardzo długo nie było mnie po prostu na nie stać, stąd szukałem tanich zastępników, jak np. Sonivox Big Bang Percussion czy darmowe Keepforest Ferrum Free . Ale Damage to Damage - chociaż do tej pory ani jedynka, ani dwójka nie doczekały się szerszego opisu na moim blogu. W oparciu o silnik dźwiękowy i interfejs użytkokwnika Damage 2 powstała niedawno nowa biblioteka: Damage Machina . I o niej kilka słów postanowiłem napisać. Rytm ponad wszystko Zasada działania Damage Machina jest niemal identyczna, jak w przypadku "zwykłej" biblioteki Damage 2 . Dostajemy możliwość zbudowania zespołu instrumentów w Machina Ensemble Designer lub zaprojektowania zestawu pętli, odtwarzanych osobno lub równocześnie w Machina Loop Designer . Zabrakło znanego z Damage 2 bloku Kit Designer , ale w sumie tego braku kompletnie nie odczuwam, bowiem zazw...

[K] Vienna Symphonic Library Synchron Strings Pro Standard

Obraz
No i stało się - jako wielki fan Synchron Elite Strings , mam teraz okazję testować nieco większy skład, dostępny w zestawie Synchron Strings Pro . To się musiało tak skończyć, bo Elite Strings zrobiły na mnie zbyt dobre wrażenie. Obie biblioteki wchodzą zresztą w skład jednego pakietu o nazwie Synchron Strings Bundle (jest tam jeszcze pakiet z efektami specjalnymi, Strings FX ) i obie dzielą zdecydowaną większość "drzewa artykulacji". Większa Strings Pro to skład dwukrotnie większy niż Elite Strings , bowiem mamy tutaj 14 pierwszych skrzypiec, 10 drugich, 8 altówek, 8 wiolonczeli i 6 kontrabasów. Nie jest to jeszcze zespół, który może "ciężarem" zawalczyć z powodzeniem ze Spitfire BBC Symphony Orchestra (16/14/12/10/8) czy z Orchestral Tools Berlin Symphonic Strings (18/16/14/12/8) - za to da się połączyć właśnie z Elite Strings (6/5/4/4/3), co daje już solidny zestaw 20 pierwszych skrzypiec, 15 drugich, 12 altówek, 12 wiolonczeli i 9 kontrabasów. Nie je...

[K] UVI Percussion Factory 2

Obraz
Jakoś ominęła mnie znajomość z pierwszą odsłoną Percussion Factory , a tu nagle gruchnęła informacja o premierze "dwójki". I przyznam, że zaciekawiła mnie, jako użytkownika UVI Drum Designera i wielbiciela Damage 1/2 . Dobre bębny zawsze są w cenie, więc postanowiłem przyjrzeć się z bliska tej bibliotece. Nie tak znów klasyczna maszyna perkusyjna Percussion Factory 2 nie jest zwyczajną maszyną perkusyjną. Interfejs to osiem "padów", pod które możemy podczepić konkretne brzmienia z bogatej biblioteki, ale nie są to pady "stopy", "werbla" czy "hi-hata" - maszynie od UVI zdecydowanie bliżej do Heavyocity Damage 2 czy Keep-forest Ferrum niż do UVI Drum Designera . To ponad 1700 brzmień i ponad 10 000 sampli, z których przygotowano ponad 800 presetów . Co ważne, brzmienia wbudowane możemy zastępować własnymi próbkami, więc jeśli ktoś znajdzie interesujący rytm, może go przerobić na grany samplami przygotowanymi własnoręcznie. Ot...

[O] Beethoven i duża orkiestra po raz drugi

Obraz
Niby nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki... Jednak mając pod ręką Vienna Symphonic Library Synchron Strings Pro i biblioteki Orchestral Tools Berlin , po prostu MUSIAŁEM nagrać coś spektakularnego, więc pierwsza część "V symfonii" Beethovena aż się narzucała. Dobrze pamiętam prace nad pierwszymi wersjami , bo akurat ten utwór to był mój pierwszy "poważny" mock-up . Równolegle robiłem wprawdzie "Cztery pory roku" Vivaldiego, ale wiadomo, tam są "tylko" smyczki, tu zaś - orkiestra ze wszystkimi sekcjami. To był tak wczesny etap, że nie wiedziałem, jak dobierać artykulacje, nie miałem też odpowiednich narzędzi ( Scoring Tools! , Stream Deck XL! , biblioteki z bogatym zestawem artykulacji!). Pierwotnie chciałem w ogóle korzystać tylko z bibliotek Audio Imperia , ale bardzo szybko zostałem sprowadzony na ziemię przez uzyskiwane efekty. Ostatecznie w styczniu 2025 stanęło na tym, że utwór bazował na trzech dużych bibliotekach: BBC Symphony O...

[K] The Crow Hill Company Glass Strings - drugie podejście

Obraz
Jak być może pamiętacie, w grudniu 2024 roku nie byłem specjanie zachwycony biblioteką Glass Strings , którą firmował znany wcześniej ze Spitfire Audio Christian Hansen. Potencjał istniał, instrument potrafił zabrzmieć imponująco, ale problemy techniczne (stabilność, jakość niektórych próbek) szybko ostudziły mój początkowy entuzjazm. Teraz, pół roku później, nadeszła wersja 1.1.2 (a nawet 1.1.3, o czym później), nowa i - ponoć - wspanialsza. Dotychczasowi użytkownicy dostają ją jako darmową aktualizację, postanowiłem więc dać Glass Strings drugą szansę. Zmiany zewnętrzne Pierwsza rzuca się w oczy zmiana interfejsu użytkownika - jest mniej trójwymiarowo, a bardziej "technicznie", co osobiście przyjmuję z aprobatą. Jest teraz podobnie jak w omawianych ostatnio Pocket Strings . Zasadniczo nie ma to wprawdzie wpływu na jakość dźwięku, ale miło, że usłyszano głos użytkowników. Tak biblioteka wygląda obecnie... ...a tak wyglądała pół roku temu Półgodzinną prezentację,...

[K] Vienna Symphonic Library Synchron Elite Strings Standard

Obraz
Testowany niedawno Studio Traverso Flute miał być sprawdzianem, jak się sprawy mają z bibliotekami Vienna Symphonic Library i współczesnym playerem tej firmy o nazwie Synchron . Biblioteka Traverso Flute jest mała i względnie tania, ale w perspektywie miałem zdobycie Elite Strings , czyli dużo poważniejszej biblioteki smyczkowej. Synchron w testach wypadł nieźle, a skoro VSL w wakacje uruchomiła wielką promocję właśnie na instrumenty smyczkowe, więc nie pozostało nic innego, jak przystąpić do testów. Omawiam wersję Standard , która od wersji Full różni się liczbą zarejestrowanych ujęć mikrofonowych - lista artykulacji w obu przypadkach jest identyczna. Podobna sytuacja ma miejsce także w przypadku Spitfire Chamber Strings w wersjach Core i Professional , a że Core w zupełności mi dotąd wystarczała, to i dla Elite Strings poprzestałem na wersji mniejszej. "Mniejszej" nie znaczy małej, bo biblioteka zajmuje ponad 60GB i jest co pobierać. VSL i Studio One Tym, c...

Cremona String Quartet 2.0 - migracja snapshotów

Obraz
Dopiero co wyszła wersja 2.0 Cremona String Quartet , a że od dawna używam presetów ścieżek w Studio One , musiałem się zmierzyć z zadaniem stworzenia nowych ośmiu takich presetów . Zadanie wydawałoby się trywialne, gdyby nie fakt, że w podstawowej wersji dla każdego z instrumentów kwartetu pieczołowicie ustawiłem wszystkie artykulacje na odpowiednich miejscach: Artykulacje zostały przypisane do "kafelków" (cztery kropki poniżej to stronicowanie, tych artykulacji jest naprawdę sporo...) No i naturalnie, do tego przygotowałem odpowiednie mapowania Sound Variations w Studio One . Działa to rewelacyjnie i polecam każdemu, ale właśnie jest pewno "ale". Otóż nowe wersje instrumentów Cremona w wersji 2.0 to nowe instrumenty w Kontakcie . Oznacza to, że załadowanie dajmy na to Stradivari Violin w wersji Flex Vibrato usuwa "starą" instancję z ustawionymi artykulacjami, a nowo wczytana już tych artykulacji przypisanych nie ma (tzn. ma tylko kilka domyślny...

[K] Orchestral Tools Salu

Obraz
Po Tallinnie i bibliotece Pēteris Vasks Strings to trzeci element, który pojawił się u mnie w związku z Midsommar Sale . Myślę, że Salu na jakiś czas kończy moją przygodę z nowymi bibliotekami od Orchestral Tools , bo szczerze mówiąc, może poza uzupełnieniem Beauforta nie widzę tam już nic, czego bym potrzebował. Wiadomo, że fajnie byłoby mieć Tom Holkenborg Brass czy Benjamin Wallfisch Strings , ale... Salu To osobliwa biblioteka. Nagrana w Arvo Pärt Centre w Estonii, różni się od Tallinna i Pēteris Vasks Strings przede wszystkim bardzo niewielkim pogłosem. Starano się uzyskać tutaj jak najbardziej "suche" i bliskie brzmienie, i jeśli mam być szczery - udało się to znakomicie. Jeśli ktoś tego właśnie oczekuje, będzie zadowolony. Drugą cechą szczególną tej biblioteki jest zawartość. Mamy tutaj prosty kwartet smyczkowy, ale dostępny tylko jako zespół - z instrumentów solowych dostajemy dość nieoczywisty wybór, bo altówkę i wiolonczelę. Brzmienie smyczków jest chro...

[K] e-instruments - The Cremona String Quartet 2.0

Obraz
Wirtualne skrzypce Stradivari Violin firmy e-instruments są od dawna najczęściej i najchętniej wykorzystywanymi skrzypcami w moim "orkiestrowym studio". Razem z Komplete 15 Collector's Edition przywędrowała do mnie reszta The Cremona String Quartet , czyli drugie skrzypce Guarneri Violin , altówka Amati Viola i wiolonczela Stradivari Cello . Wszystkie obsługiwane identycznie, wszystkie zaopatrzone w tryb Virtuoso , ale też możliwość ręcznej zmiany artykulacji. Wersja 2.0 W międzyczasie w moje łapki dostał się także pakiet Vienna Symphonic Library Synchron Solo Strings , o którym napiszę wkrótce. Wspominam o tym nie bez przyczyny, ponieważ pakiet od VSL jest poważnym rywalem Cremony , więc pojawienie się "na dniach" wersji 2.0 tej ostatniej biblioteki bardzo mnie zaciekawiło. Cóż można było poprawić? Może generowane vibrato ? I właśnie to jest główna zmiana w wersji 2.0 - sztucznie tworzone, generowane vibrato zostało uzupełnione o nowe sample z prób...

Dema, testy, utwory

Obraz
W lipcu założyłem nowy kanał testowy na YouTube , głównie z myślą o tym, by mieć gdzie wrzucać prezentacje audio, do których odwołuję się tu, na blogu. Już ponad rok temu Google zaczęło utrudniać linkowanie plików z GoogleDrive , co było moim głównym sposobem na udostępnianie nagrań. Niestety, nic się w tej kwestii nie polepszyło, więc po prostu zamieszczałem audio do pobrania, a potem w ogóle dałem z tym spokój. 17 filmów? jakoś to idzie... Testowanie czy prezentowanie bibliotek audio bez przykładów dźwiękowych jest jednak nieco dziwne i cały czas zastanawiałem się, jak obejść te ograniczenia. Wykupienie miejsca na dedykowanych serwerach nie wchodziło w grę - mój blog jest zbyt niszowy, żeby jeszcze płacić krocie za duże przestrzenie serwerowe. A niestety, pliki audio czy tym bardziej wideo zjadają mnóstwo miejsca. Stąd mój zwrot w stronę YouTube'a , który nie jest wprawdzie wymarzoną platformą dla cyfrowego dźwięku, ale coś tam da się jednak opublikować w akceptowalnej j...

[O] Gades i początek nowej płyty?

Obraz
Ciągle mock-upy i mock-upy - a chciałoby się wreszcie zrobić coś swojego. Wprawdzie trafiają się różne zlecenia na napisanie muzyki do podcastów, bajek dźwiękowych czy nawet serialu audio, ale to nie to samo. Jako że uruchomiłem nowy kanał i zacząłem wrzucać tam różne krótkie utwory testowe, pomyślałem o nagraniu kolejnej płyty właśnie w ten sposób. Czyli testując różne biblioteki czy próbując wykorzystać najlepsze ich możliwości, będę przygotowywał różne utwory, które potem zbiorę w jeden zbiór. Poniżej jeden z pierwszych tego typu utworów: Nie będzie to może płyta koncepcyjna, ale też poza może Vią i Schodami do nieba takie płyty mi nigdy nie wychodziły, żeby być szczerym. A jednak zostanie jakiś ślad, który nie będzie tylko coverem cudzej pracy - a tak właśnie wygląda większość moich nagrań na przestrzeni ostatnich lat. I to nie to, żebym z tych nagrań nie był zadowolony, ale wiadomo, co własne, to własne.

[K] Spitfire Symphonic Extras

Obraz
Dopiero co testowałem klawesyny od Orchestral Tools , a tu mam możliwość wypróbowania alternatywy od Spitfire Audio . Ale Symphonic Extras to nie tylko klawesyny, ale także parę innych ciekawych instrumentów, w tym... cymbały, których braku żałowałem, przygotowując własną aranżację muzyki ze "Żwirka i Muchomorka": W Symphonic Extras znajdziemy dziewięć "instrumentów": aluphone, waterphone, steel pan, plucked piano, klawesyn, cymbały i trzy grupy brzmień określonych jako "skrobane" ( scraped ). Biblioteka działa w ramach samplera Kontakt , ale jest wersją odświeżoną w ten sam sposób, w jaki Spitfire odświeżyło Symphony Orchestra jakiś czas temu: Dzięki temu interfejs jest duży i czytelny, więc nikt nie powinien na niego narzekać. Prócz instrumentów zbiorczych, z przełączalnymi artykulacjami, znajdziemy także folder z artykulacjami indywidualnymi, czyli możemy sobie załadować tylko jedno, konkretne brzmienie, jeśli nie potrzebujemy pozostałych, a...