[K] Spitfire Appassionata Strings

Ponad 80GB smyczkowych brzmień legato - czy to w ogóle ma sens? Rok temu popukałbym się w głowę, ale wystarczy zacząć grać, by stracić głowę dla tej biblioteki. A wierzcie mi, mam porównanie, choćby ze Spitfre BBC Symphony Orchestra, Spitfire Chamber Strings czy "zwykłą" Symphony Orchestra tego samego producenta. Appassionata przeszła też przez porównanie z Cinematic Studio Strings, Berlin Strings (także Symphonic) i niezwykle pięknie brzmiącą Berlin Con Sordino Strings (choć ta ostatnia jest biblioteką "specjalizowaną"). Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Specjalizacja

Wspomniana biblioteka Orchestral Tools Berlin Con Sordino Strings jest biblioteką specjalizowaną, ponieważ zawiera brzmienie con sordino, z tłumikiem. Mimo wielu artykulacji, wszystkie one są grane z nałożonym na instrumenty tłumikiem, tak że nie sposób uzyskać "normalnego" brzmienia sekcji smyczkowej. To jednocześnie siła i słabość - brzmienie jest fenomenalne, ale jednocześnie specyficzne.

Podobnie jest z Appassionatą - tu wprawdzie brzmienie jest "klasyczne" dla względnie małego zespołu (8 pierwszych skrzypiec, 6 drugich, 6 altówek i wiolonczeli oraz 5 kontrabasów), ale zestaw artykulacji już taki "klasyczny" nie jest.

Bazą są, rzecz jasna, dwie artykulacje legato - bogatsza combo i prostsza (co czasem jest zaletą) slurred. Obie brzmią naprawdę świetnie i są czułe nie tylko na koła modulacji i ekspresji, ale także na parametr velocity, który decyduje o typie "przejścia" między kolejnymi dźwiękami. Wartości 0-99 powodują zastosowanie łagodnego przejścia slurred, wartości 100-127 - détaché, zaś 120-127 - portamento, które jednak jest dostępne tylko dla wiolonczeli oraz pierwszych i drugich skrzypiec (i to nie dla wszystkich dźwięków). Legato są artykulacjami monofonicznymi, do grania akordów można za to wykorzystać klasyczną artykulację sustain.

Prócz długich artykulacji legato i sustain mamy też kilka krótszych: hairpin (w trzech odmianach) i glancing attack. Hairpin to artykulacja kontrolowana kołem modulacji i służy do wyzwolenia dynamicznego dźwięku, który zaczyna się od crescendo i kończy decrescendo. W zależności od wybranej odmiany, kołem modulacji kontrolujemy inny fragment dźwięku. Glancing attack to - jak wskazuje nazwa - krótki, akcentowany dźwięk staccato.

I to jest w zasadzie tyle, jeśli chodzi o artykulacyjne możliwości. Z pewnością nie nagramy za pomocą Appassionaty wszystkiego - nie ma tutaj pizzicato, spiccato, tryli, tremolo i wielu, wielu innych "standardowych" artykulacji. Ale nie po to ta biblioteka powstała - jej zadaniem jest stworzenie pięknych czy wręcz rozdzierających serce partii smyczkowych. Ma brzmieć realistycznie i bardzo emocjonalnie, co - muszę przyznać - faktycznie robi z dużą skutecznością.

Dodatki

80GB na sześć artykulacji to ciągle zbyt dużo - i faktycznie, Spitfire Audio mocno rozbudowało ujęcia mikrofonowe. Czego tutaj nie mamy! Siedem ujęć mikrofonowych (Close, Tree, Ambient, Stereo Room, Mids, Close Ribbon, Outrigger), a do tego cztery gotowe miksy, przygotowane z ich udziałem. Rzecz jasna, możemy także samodzielnie zmiksować wszystkie dostępne ujęcia w dowolnych proporcjach. Śmiało można założyć, że gdyby dostarczono (jak np. w BBC Symphony Orchestra Core) tylko jeden miks, biblioteka zajęłaby z dziesięć razy mniej miejsca na dysku. Jak jednak uczy doświadczenie, umiejętne konfigurowanie sygnałów mikrofonowych może zdecydowanie zmienić brzmienie całej biblioteki, a że Appassionata jest z definicji "biblioteką towarzyszącą", wymagającą wsparcia jakiejś zwyczajnej orkiestry, to warto mieć możliwość maksymalnego dopasowania jej brzmienia do brzmienia głównej biblioteki.

Porównania

Do tej pory w moim orkiestrowym narzędziowniku najbardziej lubiłem brzmienie legato z Cinematic Studio Strings i gdyby nie ogólne problemy z tą biblioteką (latencja, artykulacje), pewnie korzystałbym z niej o wiele częściej. Appassionata ma dużą szansę zająć miejsce CSS właśnie w utworach, gdzie łagodne, ale pełne brzmienie jest istotne. W tej chwili odpowiedni utwór, demonstrujący brzmienie Appassionaty jest w przygotowaniu, więc jak tylko pojawi się na moim kanale, umieszczę go także tutaj.

Tymczasem jednak zaczynam dumać o nagraniu czegoś swojego i mam nadzieję, że wreszcie się to uda.

Komentarze