[Cubase] Stare wersje Cubase wyłączone

No i stało się. Steinberg usunął możliwość pobrania Cubase w wersji starszej niż 9.5. Przekonałem się o tym dzisiaj, kiedy próbowałem znaleźć sposób na zainstalowanie wersji 7, aby jeszcze raz wyeksportować z niej utwór "Neptunus", nagrany cztery lata temu z wykorzystaniem 32-bitowych instrumentów, których obecnie nie można używać w 64-bitowym Cubase. Po uruchomieniu Steinberg Download Assistant zobaczyłem to:

Jak widać, lista kończy się na wersji 9.5 i nie sposób zdobyć stąd instalatora wersji starszych. Poszukałem jeszcze na stronie Steinberga i udało mi się znaleźć możliwość pobrania wersji 8.5. Zadałem jeszcze odpowiednie pytanie na dwóch cubase'owych grupach i dość szybko dostałem odpowiedź, że tak, Steinberg wycofał jakiekolwiek wsparcie dla wersji starszych, zaś uczynni koledzy z grupy znaleźli zapomnianą podstronę z możliwością pobrania obrazu ISO wersji 7:

Niby więc zostałem uratowany w tej konkretnej sytuacji, jednak martwi mnie to, że Steinberg definitywnie odciął swoich użytkowników od możliwości zainstalowania jakiejkolwiek wersji z obsługą 32-bitowych wtyczek. Zgadza się, że jest to pewnie nisza, ale chyba nie mniejsza niż posiadacze projektów zapisanych w plikach all - a jednak dla tych ostatnich ciągle istnieje możliwość pobrania Cubase SX...

Cóż zrobić... Pobrałem, zainstalowałem (co zabawne, mam teraz cztery wersje Cubase, zainstalowane równolegle: SX, 7, 10.5 i 11) i ostatecznie rozprawię się ze starymi projektami, żeby uniknąć zgrzytania zębami w przyszłości. Ale z lekkim niepokojem patrzę na moje obecne archiwum utworów - za ile lat będę musiał to wszystko konwertować do jakiegoś nowego formatu, który sobie Steinberg w międzyczasie wymyśli?...

Komentarze