WaveLab 10 Elements - Render in Place

Przy okazji omawiania poprawki 10.0.50 do WaveLaba wyraziłem życzenie, żeby wreszcie można było procesować plik audio nie tylko przez sekcję Master, ale też off-line. Że tak, jak w edytorze Acoustica, zaznaczam sobie fragment, wywołuję jakąś wtyczkę VST i ciach, mam ten fragment przetworzony, co automatycznie zwalnia mi miejsce we wspomnianej sekcji Master. No i w ten sposób pokazałem, jak bardzo nie przeczytałem instrukcji WaveLaba.

Albowiem, moi mili, funkcja taka już obecnie istnieje! I podejrzewam, że istniała także w wersji 10, 9.5, a pewnie i 9. Na swoje usprawiedliwienie powiem tylko, że ani nie jest ona super widoczna, ani intuicyjna.

Załóżmy bowiem, że po raz pierwszy uruchamiamy WaveLaba i wczytujemy do niego plik dźwiękowy. Chcemy po prostu go odszumić. Niestety, w zestawie "pokładowych" funkcji na karcie Process odszumiania nie znajdziemy. Wpadamy jednak na pomysł, by do sekcji Master dodać ulubioną wtyczkę odszumiającą - w moim przypadku jest to niezmiennie Brusfri. OK, wtyczka dodana, "karmimy" ją więc szumem i oto przy odtwarzaniu wszystko jest już w porządku, także przy końcowym renderowaniu wszystko działa. Sukces.

Tyle tylko, że wspomniana wtyczka zajmuje nam niepotrzebnie slot sekcji Master - a jest to cenne miejsce, szczególnie w wersji Elements WaveLaba. Dodatkowo odszumianie zajmuje też cenny czas procesora, więc obniżamy sobie wydajność.

No i teraz na scenę wchodzi instrukcja użytkownika, która w rozdziale In-Place Rendering zdradza, że każda wtyczka, osadzona w sekcji Master, po wyświetleniu jej okienka ma taką malutką ikonkę:

Kliknięcie tejże ikonki powoduje, że wtyczka zacznie przetwarzać zaznaczony fragment i go zastąpi efektem swojej pracy. Może to być trudne do uchwycenia, jeśli fragment jest krótki, a wtyczka działa subtelnie, nie wpływając mocno na wygląd pliku dźwiękowego - po prostu można to przegapić.

Ciekawe jest to, że można podobną sztuczkę zrobić dla całej Master Section, czyli zaznaczony fragment przepuścić przez wszystkie wtyczki - wystarczy przytrzymać lewy klawisz myszy nad przyciskiem Render u dołu sekcji i wybrać Render in place:

Gotowe! Trochę to "na okrętkę" jest zrobione, bo żeby odszumić, trzeba dodać odszumiacz do Master Section, wykonać powyższe kroki, po czym go usunąć, ale zawsze to coś. Ciekawe, dlaczego Steinberg nie doda do karty Process możliwości przetworzenia zaznaczonego fragmentu dowolną wtyczką? Byłoby to i szybsze, i bardziej intuicyjne...

Komentarze