[K] Accusonus ERA6

O firmie Accusonus i jej pakiecie ERA usłyszałem dwa lata temu, kiedy testowałem wersję 4. Wypadła ona wówczas obiecująco, chociaż nie porywająco. Część wtyczek działała całkiem sprawnie (np. Plosive Remover, De-esser czy Noise Remover), inne zawodziły (De-Clipper). Przez dwa lata sporo się zmieniło i pakiet rozbudował się w podstawowej wersji do 10 wtyczek (wersja Pro ma jeszcze kilka dodatkowych, bardziej rozbudowanych wtyczek). Czy w obecnej chwili jest to już realne zagrożenie dla iZotope RX Standard? Bo patrząc cenowo, to właśnie ten pakiet ma być bezpośrednim konkurentem dla ERA6.

Bez rozdrabniania się

Tym razem daruję sobie opisy i omawianie poszczególnych wtyczek, ograniczę się do nowych efektów i zmian. Po pierwsze, wyrzucono ERA D i zastąpiono go Audio Clean-up Assistantem. Jest to wtyczka, grupująca pozostałe wtyczki, ale z dodatkową funkcją automatycznej analizy sygnału i dobrania poszczególnych procesorów tak, by uzyskać (jak zapewnia producent) "profesjonalne brzmienie". Od razu pachnie propagandą i tak jest w istocie - przetestowałem ten plugin na kilkunastu różnych fragmentach nagrań głosowych (nie tylko własnych) i ani razu nie dostałem satysfakcjonującego rezultatu. Szczerze mówiąc, ani razu nie dostałem nawet rezultatu, którego słuchanie nie przypominałoby słuchania słabej jakości, zbyt skompresowanej "empetrójki"...

Z rzeczy nowych mamy Mouth De-Clicker, De-Breath, Voice Auto EQ czy Voice Deepener i te dwa pierwsze zainteresowały mnie szczególnie.

Mouth De-Clicker

Tu muszę przyznać, że efekt jest wcale interesujący. Faktycznie na poziomie odpowiedniej wtyczki od iZotope - czasem jedna, czasem druga dawała lepsze rezultaty, przy czym trzeba napisać wprost, że jednak wtyczka Accusonusa jest łatwiejsza do wysterowania i nie obciąża tak bardzo procesora. Jak dla mnie, byłby to mały plusik, gdybym miał myśleć o zakupie pakietu.

De-Breath

To również bardzo sprawnie działająca wtyczka, tym razem nieco lepiej sprawująca się w porównaniu do Breath Control od iZotope, a na pewno wygodniejsza i sensowniejsza w konfiguracji. Konia z rzędem temu, kto we wtyczce iZotope bez zaglądania do systemu pomocy odgadnie, czym się różnią tryby Gain i Target. Prawdę mówiąc, razem z Mouth De-Clicker De-Breath byłyby to jedyne używane wtyczki z całego pakietu.

Stany średnie

Reszta wtyczek nie bardzo się rozwinęła przez dwa lata. Niwelowanie szumu i pogłosu idzie tak sobie - to znaczy, gdy jednego czy drugiego nie ma za dużo, to jakoś działa. Jednak do poziomu Spectral Denoise od iZotope lub DeVerberate 3 firmy Acon wtyczkom Accusonusa brakuje jeszcze sporo.

Jeśli chodzi o Auto EQ, to domyślam się, że wtyczka ta ma konkurować z np. Sonible smart:EQ3 czy Soundtheory Gullfoss, chociaż nie ma tutaj możliwości pracy dynamicznej, tylko odpowiednie wysterowanie wtyczki po analizie materiału audio. W niektórych położeniach "magicznego trójkąta" brzmi to nawet ciekawie, jednak ciągle miałem wrażenie, że którejś ze składowych jest za dużo, jeśli tylko ruszyłem się ze środka.

Natomiast wtyczkę Voice Deepener uważam za najsłabszy punkt zestawu - w domyśle miała ona "pogłębiać" głos lektora, czyniąc go bardziej pełnym, mięsistym - kompletnie to nie wychodzi, moim zdaniem. Pogrubiony głos brzmi sztucznie i słychać, że jest modyfikowany (no, chyba że zmiany są subtelne, ale wtedy to już chyba lepiej nagrywać rano - efekt będzie mocniejszy i bardziej naturalny).

iZotope Killer?

Czy wymieniłbym RX 8 Standard na ERA6? Nad odpowiedzią nie muszę się zastanawiać - nie wymieniłbym. Na pewno nie. Może zastanowiłbym się nad zakupem pojedynczych wtyczek, żeby sobie uzupełnić np. "usuwacze oddechów", jednak pełny pakiet, zwłaszcza w obecnym modelu zakupowym, nie jest wart swojej ceny. A o modelu zakupowym piszę nie bez kozery, bo przez niego niemal nie zrezygnowałem z testu - na szczęście po wymianie e-maili z producentem udało mi się ominąć etap rozpoczynania subskrypcji tylko po to, by uruchomić wersję testową.

Jednak wcale nie zamierzam kryć, że 299 euro to cena zbyt wysoka, zaś model subskrypcji, gdzie po roku czy dwóch ciągłego płacenia i anulowania nie ma się nic, nawet licencji na wersję z początku subskrypcji, to nie jest opcja dla mnie. I jak długo się da, tak długo nie zamierzam wspierać twórców preferujących taki model. A już konieczność podpinania karty czy konta PayPal tylko po to, by wypróbować wersję testową uważam za przesadę i kojarzy mi się z niechlubną praktyką Adobe, która okres testowy rozpoczyna już w momencie pobrania instalatora i jeśli jawnie nie wypowie się subskrypcji, to zacznie naliczać kolejne raty (podczas gdy użytkownik mógł nawet nie zainstalować wersji testowej!). Nie cierpię takiego czegoś i za to Accusonus ma ode mnie minus.

Trudno mi jest zatem polecić komuś ten pakiet z czystym sumieniem. Może w Black Friday będzie on dostępny w jakiejś sensownej cenie (np. 99$, jak dwa lata temu, za wersję "dożywotnią") - wtedy można się zastanowić, bo iZotope pewnie do tego pułapu nie przeceni RX 8 Standard. Chyba że ktoś nie ma problemu z płaceniem 10 euro (przy płatności za rok z góry) lub 30 euro (przy możliwości rezygnacji w każdym momencie) miesięcznie. Zauważmy, że w tym drugim przypadku w niecały rok wydamy tyle, ile kosztuje wieczysta licencja (!). Ja wiem tylko, że to nie jest pakiet dla mnie.

Komentarze