[K] Cubase 10.5 Pro

Ha! W tym roku Mikołaj spisał się na medal, bo dzięki niemu bez ponoszenia dodatkowych kosztów mogę cieszyć się aktualizacją Cubase'a do wersji 10.5 Pro. O tym, co nowego wnosi ta właśnie wersja, pisałem już miesiąc temu, dzisiaj więc o tym, czy w praktyce nowości coś zmieniają w mojej pracy.

Kolory najbardziej widoczne

Najbardziej widoczna jest zmiana wizualna, czyli kolorowanie kanałów w mikserze. Przyznam, że to spodobało mi się najbardziej, bo znakomicie podnosi czytelność projektu podczas nie tylko miksowania, ale w ogóle komponowania. Jedyne, czego mi brakuje, to łatwego kolorowania zaznaczonych kanałów kolorami z zakresu (gradientem). Coś takiego ma FL Studio i mnie osobiście bardzo się to podoba.

Niejako przy okazji odkryłem, że wcale nie trzeba się ograniczać do szesnastu kolorów z palety, ale można tę liczbę podwoić, a nawet zwiększyć ośmiokrotnie. Z niewiadomych dla mnie przyczyn da się to zrobić tylko dla konkretnego projektu.

Nagrywanie retrospektywne

No, powiem Wam, że to cudo! Cubase już wcześniej miał tę funkcję, ale teraz postanowiono ją rozbudować i to w bardzo sensowny sposób. Każda ścieżka ma obecnie własny bufor, który zapamiętuje rzeczy grane właśnie na niej. Co ważne, jest różnica w rejestracji, jeśli nagrywamy w pętli - wówczas możemy "zrzucić" nagrany materiał nie tylko w sposób liniowy, ale także jako serię kolejnych ujęć. Fantastyczna sprawa, bardzo pomagająca w pracy. Dlaczego Studio One tego nie ma, pytam się?!

I jeszcze jeden drobiazg

Inną rzeczą, drobną a wygodną, jest połączone narzędzie zaznaczania. Do tej pory trzeba się było przełączać między "kursorem zakresów" a "kursorem obiektów". Teraz, po włączeniu integracji, mamy tylko jedno narzędzie zaznaczania, a działa ono tak, że dolna połowa ścieżki traktuje kursor jako zaznaczanie obiektów, a górna połowa - jako zaznaczanie zakresów. Jest to bardzo wygodne, choć dla tradycjonalistów stara metoda z dwoma narzędziami pozostaje ciągle dostępna (póki co).

PadShop 2

O, to jest fajna zmiana! Nowy PadShop 2 jest - w mojej opinii - bardzo udanym instrumentem. Jego starszego brata, wersję Pro, można usłyszeć w wielu moich utworach. Teraz PadShop ma jeszcze więcej możliwości i nieco prostszy do ogarnięcia interfejs, co powinno ucieszyć wszystkie osoby, dla których jest to jedno z głównych źródeł dźwięku.

Multitap Delay

Bardzo pomysłowa linia opóźniająca, czyli po prostu delay na sterydach. Ma chyba wszystko, co powinien mieć delay (a i pewnie sporo więcej) - jednak nie używam go, bo... nabawiłem się fobii przed używaniem natywnych wtyczek z konkretnego DAWa. Problem z nimi jest taki, że jeśli jednak przejdziesz na inny program, to nie przeniesiesz łatwo ustawień takiej wtyczki, bo jej w nowym DAWie po prostu nie będzie. Stąd preferuję wtyczki zewnętrzne, w których po prostu można sobie zapisać ustawienia jako presety i wczytać w nowym miejscu.

Analiza spektralna korektora

Jak wyżej - fajne, ale nie używam. FabFilter Q3 ma to samo już od dawna, a jest zewnętrzny i "przenośny", a do tego bardzo przejrzysty. Choć akurat korektorowi od Steinberga jakiegoś zagmatwania nie można zarzucić... Nie wiem, może w obu przypadkach w końcu się przełamię, ale będę musiał mieć już pewność, że to Cubase wygrał "wojnę DAWów" w mojej głowie.

Pozostałe rzeczy

Nie próbowałem jeszcze ani robić importów z innych projektów, ani eksportować plików wideo ze ścieżką dźwiękową. Pierwsze nie było potrzebne, drugie... no, nie bawię się w wideo.

Warto? Nie warto?

Tym razem napiszę bez wahania, że warto. Cena aktualizacji nie jest wygórowana, a dostaje się za nią całkiem sporo, a przynajmniej więcej, niż rok temu przy pojawieniu się "dziesiątki" (tak, tak, tam doszła technologia ARA2, ale trzeba było na nią później pół roku poczekać, bo w pierwszej wersji "dziesiątki" była tylko zapowiedź).

Pochwalę (będę tego żałował!) stabilność - mimo wielu prób, nie udało mi się na razie "wywrócić" nowego Cubase'a. Ale i z "dziesiątką" jakoś nie miałem problemów, jednak przez ostatnie pół roku praktycznie nie pracowałem w DAW. Teraz może coś się ruszy - w razie czego, nie omieszkam dodać tutaj odpowiedniego suplementu.

Komentarze