[K] Chapters Creator 2.3 - nowości

Chapters Creator od pewnego czasu ma własną stronę internetową, ale ostatnio pojawiło się w programie na tyle dużo nowych funkcji, że postanowiłem poświęcić im osobny wpis tutaj.

Vox populi

Rozwój od wersji 1.6 przebiegał może mniej gwałtownie niż wcześniej, za to dodawałem na ogół funkcje przydatne użytkownikom i mnie, zatem "spełniałem życzenia". W wyniku tego program nieco się skomplikował, chociaż staram się wciąż ograniczać okienka, zakładki i kontrolki, by jednak był możliwie prosty w obsłudze.

Podglądy grafiki

Dotąd można było oglądać jedynie ustawioną okładkę - kolejne wersje jednak wprowadziły możliwość obejrzenia także tych grafik, które przypisaliśmy już do rozdziałów (a także możliwość ponownego zapisania ich na dysku).

To w sumie dość śmieszna sprawa - owe podglądy poprawiałem i zmieniałem przez parę wersji, co z zewnątrz nie było w ogóle widoczne, za to wymagało sporych zmian "w środku" kodu - przede wszystkim chodziło o to, by móc wyświetlić nie tylko pliki, które wskazaliśmy na dysku. Wtedy sprawa jest prosta - mamy ścieżkę do pliku i jeśli tylko plik istnieje, wyświetlenie go jest banalne. Ale mnie chodziło także o możliwość wyświetlenia grafik, które są już zapisane wewnątrz pliku mp3 - i to już tak trywialne nie było.

Ostatecznie zatem podgląd wyświetla oba typy obrazków, dzięki czemu kontrola, co za obrazek jest gdzie nie powinna już być problemem.

Odtwarzanie MP3

Wiedziałem, że do tego w końcu dojdzie. Program, który ma ułatwiać tworzenie rozdziałów bez możliwości odtwarzania pliku mp3, nad którym się pracuje - to prawdopodobnie kiepski pomysł. Od wersji 1.7 pojawił się zatem prosty odtwarzacz, wbudowany wprost w program.

Samo odtwarzanie to jednak ciągle mało - przydałaby się wizualizacja rozdziałów i nawigacja między nimi. Na koniec wpadłem jeszcze na pomysł praktyczny, który obecnie znakomicie ułatwia mi tworzenie chapterów do starszych odcinków. Otóż podczas odtwarzania można wstawiać rozdziały - wystarczy kliknąć w przycisk, program wyświetli okienko do wpisania tytułu rozdziału, a w tle ciągle leci sobie odcinek.

Wideo? Wideo!

Dość naturalne wydaje się rozumowanie, że skoro publikujemy podcast także w serwisie YouTube, a Chapters Creator buduje opis dla tego serwisu i na dodatek ma dostęp do grafik, które przypisaliśmy do rozdziałów, to dlaczego nie miałby móc wygenerować pliku wideo z istniejącym podziałem na rozdziały, gdzie w poszczególnych rozdziałach pojawiają się te grafiki (a w pozostałych wypadkach - okładka podcastu)?

Dumałem o tym już wcześniej, bo samo generowanie wideo miałem już zrobione w Kasterze, ale dopiero Borys Kozielski pchnął mnie do działania. Rzecz jasna, wideo nie jest generowane przez sam Chapters Creator, tylko przez program ffmpeg, więc trzeba najpierw podegrać w odpowiednie miejsce plik wykonywalny ffmpeg.exe. Wówczas w Chapters Creatorze pojawi się stosowna opcja, po wybraniu której plik mp3 zostanie skonwertowany na mp4 z uwzględnieniem ustawionej okładki i grafik rozdziałów.

Ach, ten Pocket Casts!

Od początku prac nad zapisywaniem grafik do pliku mp3 natykałem się na problem, że niektóre tak spreparowane pliki powodowały problem w mobilnej aplikacji Pocket Casts. Odkryłem, że winna jest ustawiona wersja tagów - Pocket Casts ma ewidentne problemy z wersją 2.4 i wymaga wersji 2.3. Poprawiłem, zadziałało.

A przynajmniej zadziałało do momentu, kiedy spróbowałem w zeszłą niedzielę odsłuchać testowo odcinka o rejestratorze Zoom H1n (zwykle słucham odcinka po publikacji, żeby być pewnym, że wszystko poszło dobrze). Tym razem nie poszło i objawy były identyczne jak wcześniej - ki czort? No i faktycznie, śledztwo wykazało, że Chapters Creator działa dobrze, jeśli sam tworzy tagi od podstaw - wówczas ustawia się wersja 2.3 i wszystko gra. Ale jeśli tagi już są (a akurat odcinek o Zoomie był przygotowany w Reaperze i tagi miał), to zostawała wersja wcześniejsza, zaś Reaper zastosował wersję 2.4 i wszystko się posypało. Po kolejnej poprawce Chapters Creator potrafi rzecz naprawić i ponownie obrobiony plik po aktualizacji daje się już odtwarzać w Pocket Casts...

Na razie koniec?

Przyznam, że kolejne pomysły, które przychodzą mi do głowy, są już bardzo wydumane i raczej nie będę ich wdrażał. Niby fajnie byłoby, gdyby program miał swój własny format "projektu", gdzie zapisane byłyby dane o rozdziałach, grafikach, pliku mp3, żeby można było sobie otwierać całość jednym kliknięciem, żeby było powiadamianie o wprowadzonych zmianach itp. Fajnie byłoby też mieć miłe dla oka przejścia między rozdziałami w pliku wideo.

Na razie jednak myślę, że poużywam sobie wersji 2.3, ponaprawiam znalezione błędy i "ustabilizuję kod". Aha, no i rozważam też nagranie filmiku prezentacyjno-szkoleniowego dla Chapters Creatora, bo wiadomo, pokazać coś w działaniu jest zawsze bardziej przekonujące, niż tylko o tym pisać.

Komentarze