[K] Chapters Creator 1.4 - nowości

Pierwszy listopadowy długi weekend był okazją, żeby trochę przysiąść nad Chapters Creatorem - znów zmobilizowała mnie Teresa Drozda z Drozdowiska, bo jest to jeden z nielicznych póki co podcastów, w którym są chaptery osadzone w plikach mp3, dzięki czemu do rozdziału można podpiąć link oraz grafikę. I właśnie o tę grafikę najbardziej mi chodziło, bo chociaż wczesne wersje Chapters Creatora oraz Mp3 Chapters Creatora teoretycznie miały możliwość osadzania grafik w pliku mp3, to jednak opublikowany plik sprawiał problem przy odtworzeniu programom takim jak Pocket Casts czy Podcast Republic (mimo że np. Spotify odtwarzał go bez problemu). Postanowiłem znaleźć przyczynę błędu i ją wyeliminować.

Długa droga dookoła

Pobrałem zatem odcinek podcastu Teresy i zacząłem go analizować pod kątem tagów mp3. Do niczego ciekawego mnie to nie doprowadziło, chociaż przy okazji wypróbowałem różne sposoby odczytywania i zapisywania danych graficznych.

Pozostało mi wygenerowanie własnego pliku - założyłem więc konto na auphonic.com, uzupełniłem wszystkie potrzebne dane (przy okazji odkryłem jeszcze jeden format pliku opisującego rozdziały - zaraz do tego wrócę) i wygenerowałem odcinek. Teraz mogłem zacząć dokładniej sprawdzać, jakie są różnice między danymi, zapisywanymi przez Chapters Creatora a auphonic.com. I odkryłem.

Okazało się, że wszystko było w porządku, tagi były poprawnie budowane, dane graficzne poprawnie osadzane, tytuły poprawnie wpisywane we właściwe miejsca - tyle, że nie powinienem tworzyć tagów w wersji 2.4, tylko 2.3. I tak, wystarczyło w jednym miejscu ustawić odpowiedni numer wersji i nagle wszystko zadziałało.

Ktoś może się zastanawiać, dlaczego nie wpadłem na to wcześniej? Otóż problem wynika stąd, że kwestii tego, jakie dane, w jakim formacie i gdzie są przechowywane, nie porusza żaden oficjalny standard czy specyfikacja. Brak jest dokumentacji i opisów, który program czego oczekuje albo co wspiera. Support Pocket Casts nie odezwał się do mnie przez cały tydzień, zatem jedyne, co pozostaje, to błądzenie po omacku i zdobywanie skrawków informacji z różnych forów, postów czy opisów. Oraz, rzecz jasna, jest jeszcze droga eksperymentu.

Przy okazji

Przy okazji "zabawy" auphonikiem "odkryłem", że potrafi on importować chaptery z plików tekstowych w "formacie mp4". Są to pliki o następującej budowie:

00:00:00.000 Intro <http://url1.com>
00:00:10.000 Baby prepares to rock
00:00:30.000 Baby rocks the house
00:01:00.000 One Minute
00:01:30.000 End <http://url2.at/ha>

Całkiem poręczny format, który oprócz znaczników czasowych i tytułów oferuje linki (odsyłacze). Od razu dorzuciłem obsługę tego typu plików do Mp3 Chapters Creatora, więc można już korzystać z tego formatu.

Dwa Creatory?

Od razu wyjaśnię, że nadal istnieją dwa "chapters creatory" mojego autorstwa. Wcześniejsza odmiana to Mp3 Chapters Creator, czyli program uruchamiany w linii poleceń. Po pewnym czasie dopiero powstał Chapters Creator (już bez członu "Mp3"), który jest de facto graficzną nakładką na swojego poprzednika, czyli korzysta dokładnie z tego samego kodu.

Po co zatem utrzymywać dwie aplikacje? Bo osobiście używam przede wszystkim wersji dla linii poleceń - zintegrowałem ją sobie z różnymi programami/skryptami, dzięki którym "produkcja" różnych wersji odcinka podcastu sprowadza się do paru kliknięć: po zakończeniu edycji w Reaperze renderuję plik mp3, w którym są już zawarte chaptery (bo dodaję odpowiednio nazwane markery), chaptery te są wczytywane przez (również mój) program Kaster i zamieniane (z wykorzystaniem Mp3 Chapters Creatora) na opis zgodny ze Spotify/YouTube (a opis ten wklejam po uzupełnieniu od razu do Anchora). Ten sam Kaster generuje mi plik mp4 do umieszczenia w serwisie YouTube (tam też wklejam gotowy opis) - obecnie pracuję nad tym, by opcjonalnie w pliku mp4 móc zawrzeć grafiki przypięte do chapterów (tzn. podczas odtwarzania danego chapteru będzie wyświetlała się przypisana do niego grafika).

Z innych spraw

Wprowadzenie pełnej obsługi plików wymusiło też przebudowanie interfejsu Chapters Creatora, co wyszło programowi - jak sądzę - na dobre. Zamiast wpisywania danych w postaci tekstowej, obecnie podstawowym narzędziem jest tabela:

sam zaś opis, przydatny do kopiowania do podcastu, przewędrował na osobną zakładkę. Użytkownik zatem może w miarę wygodnie uzupełniać poszczególne pola czy wskazywać pliki graficzne z wykorzystaniem standardowego okna wyboru pliku.

Podkreślę jeszcze wyraźnie w tym miejscu, bo byłem już o to pytany w prywatnych wiadomościach - ani Mp3 Chapters Creator, ani Chapters Creator nie dokonują dekompresji i ponownej kompresji pliku mp3 - dane audio są kopiowane w nienaruszonym stanie wprost z pliku źródłowego, modyfikacjom ulegają tylko i wyłącznie tagi. Nie należy się zatem obawiać degradacji jakości dźwięku.

Dalsze pomysły

Na razie wydaje mi się, że program ma wszystko, co jest potrzebne - może jeszcze dodam możliwość ustawiania okładki odcinka, bo obecnie dodanie takiej okładki jest możliwe tylko w Mp3 Chapters Creatorze. Nie jest to jednak kluczowa funkcjonalność, więc póki co skupię się na testowaniu i usuwaniu znalezionych błędów (a zapewne jest takich jeszcze całkiem sporo, tylko o nich nie wiem).

Aha, zaktualizowałem opisy obu programów na blogu, żeby np. screeny odpowiadały aktualnym wersjom.

Komentarze