Hemisphere vs WaveLab 12 Pro

Od ponad pół roku używam mikrofonu Universal Audio SC-1. Jednocześnie od ponad roku jestem użytkownikiem programu Steinberg WaveLab 12 Pro. Na pozór nie ma to ze sobą wiele wspólnego, a jednak...

Mikrofon SC-1 jest nie tylko całkiem dobrym pojemnościowym mikrofonem wielkomembranowym, ale także - dzięki wtyczce VST Hemisphere - może "udawać" osiem innych mikrofonów, takich jak np. Neumann U87 czy AKG C414. I o ile Hemisphere działa całkiem dobrze np. w Acoustice czy Reaperze, to kompletnie nie chce działać w WaveLabie.

Gdzie leży wina?

Jako betatester WaveLaba, pierwsze kroki skierowałem właśnie do Steinberga, bo tam miałem pewność, że Philippe Goutier, główny programista WaveLaba, udzieli mi rzetelnych informacji, gdzie leży sedno kłopotów. Niestety, niemal od razu natknęliśmy się na problem, związany z filozofią udostepniania oprogramowania przez Universal Audio. Zwyczajnie i po prostu Philippe nie mógł przetestować działania Hemisphere na swoim środowisku. Wtyczkę można bowiem pobrać dopiero po zarejestrowaniu konta Universal Audio oraz po zarejestrowaniu numeru seryjnego zakupionego mikrofonu SC-1. Nie ma wersji próbnej, a firma Universal Audio niespecjalnie się kwapiła z przekazaniem jakiejkolwiek wersji Steinbergowi.

Niemniej, na podstawie rozszerzonych logów i zmian wprowadzonych przez Philippe'a w kolejnych wersjach beta WaveLaba udało się zlikwidować główny problem - próba wykorzystania Hemisphere w WaveLabie prowadziła pierwotnie do natychmiastowego zamknięcia programu edycyjnego. Obecnie jest lepiej o tyle, że wtyczka się wczytuje, ale nie wyświetla interfejsu użytkownika - i to było wszystko, co dało się zrobić od strony WaveLaba, bazując na oficjalnym formacie VST3. A przypomnę, że format VST3 jest autorstwa... Steinberga właśnie, więc mam dziwne przeczucie, że to nie w WaveLabie tkwi problem.

Tak wygląda wtyczka Hemisphere w programie WaveLab 12 Pro

Jakby na potwierdzenie tej tezy można poczytać sobie sekcję FAQ na temat problemów z wyświetlaniem interfejsu użytkownika wtyczek Universal Audio i obejściami tych problemów w różnych programach DAW. To wskazywałoby, że jednak coś jest nie tak we wtyczkach od UA, skoro w tylu miejscach coś się sypie...

Rozwiązania brak?

Jako że nie jestem jedynym użytkownikiem, który natknął się na omawiany problem, czekałem cierpliwie na jakieś rozwiązanie. Zwłaszcza że w wątku betatesterów WaveLaba padły jasne deklaracje, że problem został zgłoszony do producenta Hemisphere, zresztą ja także takie zgłoszenie (840653) utworzyłem.

Niedawno pokazała się wersja 2.0.1 Hemisphere, ale w żadnym stopniu nie rozwiązuje ona problemu. Od supportu Universal Audio otrzymałem zapewnienie, że sprawa jest przekazana do zespołu programistów, którzy mają się ewentualnie kontaktować w sprawie testów czy potwierdzenia usunięcia błędu, ale - póki co - nic się w temacie nie dzieje.

Dla mnie nie jest to specjalnie dotkliwy problem, bo po pierwsze, SC-1 nie jest moim głównym mikrofonem i nie nagrywam nim bardzo często, poza tym WaveLab nie jest także moim głównym programem audio. Jednak jeśli SC-1 zakupił ktoś, kto używa tylko programu od Steinberga, to od przynajmniej pół roku nie może używać w pełni produktu, za który zapłacił - i to jest bardzo smutna konkluzja...

Mam nadzieję, że programiści z Universal Audio wezmą się wreszcie do roboty i opracują poprawkę, bo domyślam się, że jest to coś bardzo drobnego, skoro "prawie działa". Pozostaje więc czekać.

Komentarze