[K] FileImporter 3.99 - MixPre6, aktywności i freesound.org

Na początku czerwca pojawiła się wersja 3.7 FileImportera - czas zatem najwyższy na omówienie zmian, które pojawiły się w ciągu tych prawie dwóch miesięcy, prowadząc do wersji 3.99.

MixPre6

Niewątpliwie rejestrator SoundDevices MixPre6 bardzo wpłynął na rozwój FileImportera, głównie przez swój niemożliwy do zmiany format plików wav. Obowiązkowo trzeba korzystać z formatu wielościeżkowego, bez możliwości - jak choćby w Zoomie F6 - przełączenia się na osobne pliki dla każdego kanału mikrofonowego. Producent nie poczuwa się do obowiązku ułatwienia życia użytkownikom, stąd nie ma co liczyć ani na aktualizację firmware'u, ani na nową wersję programu WaveAgent (obecna jest wersją alpha sprzed wielu, wielu lat i np. nie wspiera plików 32-bitowych).

W kolejnych wersjach linii 3.x FileImportera pojawiły się zatem odpowiednie importery, które pozwoliły mi na zgrywanie plików wraz z ich automatycznym podziałem na części (kanały). Zrobiłem sobie osobny importer do plików monofonicznych (każdy kanał to osobny plik), a potem także do nagrań w stereo (każde dwa kanały to plik stereo). Wraz z ostatnimi eksperymentami w nagrywaniu stereofonicznym pojawiła się potrzeba jeszcze dokładniejszego podziału, najlepiej definiowanego przy każdej sesji nagraniowej, bo zmieniały się warianty i liczba mikrofonów. Robienie osobnych importerów dla każdej z nich czy każdorazowe budowanie nowej wersji programu po wprowadzonych zmianach byłoby absurdalne, więc potrzebowałem czegoś w rodzaju konfiguratora.

Zasada jest prosta: przy starcie, gdy importer MixPre6 wykryje, że urządzenie jest podłączone, wyświetla okno konfigurujące kanały. Mogę sobie skorzystać z presetów (najczęściej spotykane sytuacje) lub ręcznie przypisać do poszczególnych plików, które kanały z pliku wav mają się w nich znaleźć:

W powyższym przykładzie do każdego pliku zostanie skierowany pojedynczy kanał audio, za wyjątkiem pliku z miksem - ten będzie stereofoniczny.

Gdybym akurat nie chciał korzystać z konfiguratora, zawsze mogę zamknąć okienko i wtedy pokaże mi się standardowa lista importerów.

Aktywności

W związku z tym, że letni sezon nagraniowy obfituje w liczne sesje i plików przewija się przez FileImportera całkiem sporo, nic dziwnego zatem, że zapragnąłem mieć w nim zapis, co za pliki już zostały przetworzone i w jaki sposób. Czyli innymi słowy: co zgrałem z rejestratorów, co wrzuciłem do bazy UCS, a co przeniosłem do serwisu freesound.org. Pojawiła się zatem nowa karta Activities:

Widać na niej, co się działo i kiedy. Wykorzystałem tę listę także do ułatwienia sobie życia przy wrzucaniu plików do bazy UCS. Wygląda to bowiem najczęściej tak, że zgrywam pliki z sesji nagraniowej na twardy dysk. Wczytuję te pliki do np. Acoustiki, gdzie je przycinam, wyrzucam niepotrzebne fragmenty czy poddaję obróbce. Dopiero po obróbce nadają się one do zarchiwizowania i/lub umieszczenia w serwisie freesound.org.

Do tej pory pliki do wrzucenia do bazy UCS wybierałem ręcznie i musiały one leżeć w jednym katalogu. Teraz "ograniczenie katalogowe" już nie obowiązuje, a pliki - zamiast ręcznego wskazywania w standardowym okienku systemowym - mogę przesłać do odpowiedniego pola właśnie z karty Activities - oczywiście pod warunkiem, że nie zmieniłem nazw plików przy zapisie.

freesound.org jeszcze prościej

Obecnie moje konto na freesound.org ma już prawie 3 razy tyle plików co na początku czerwca, więc nic dziwnego, że proces przesyłania tychże plików musi być maksymalnie uproszczony. I tak się powolutku dzieje - a pierwszą, malutką a znaczącą zmianą było uproszczenie logowania poprzez API do serwisu. Teraz już nie muszę pracowicie przekopiowywać i wklejać do FileImportera tokenu autoryzującego - dzieje się to automatycznie.

Usprawniłem sobie także proces tworzenia plików csv z opisami - dodałem możliwość ustawiania licencji oraz kopiowania tego ustawienia do wszystkich plików. A że plików csv z opisami też już się trochę natworzyłem, postanowiłem z nich skorzystać - po co wielokrotnie wpisywać bardzo podobne opisy? Stąd pojawiła się możliwość importowania danych z istniejącego pliki csv:

Dzięki temu naprawdę szybko mogę przygotować dane do wrzucenia na freesound.org.

Drobne błędy i poprawki

Przy okazji, rzecz jasna, wyszły na jaw różne błędy i błędziki, które poprawiam na bieżąco (np. źle działał mi filtr na karcie History - oznaczał jako przesłane pliki, których jeszcze nie przesłałem). Sporych poprawek wymagał moduł dzielenia plików wav, który napisałem specjalnie pod kątem MixPre6. Okazało się, że nie radził sobie on z uszkodzonym plikiem z Zooma F3 (plik był uszkodzony, bo w trakcie nagrywania wyczerpały się akumulatorki - o tym napiszę chyba osobny artykuł niedługo).

Tak czy owak, FileImporter jest ciągle w użyciu i ciągle się rozwija. I pomyśleć, że uważałem wersję 2.5 za ostateczną...

Komentarze