PyrCaster 2023 - krótkie podsumowanie
W minioną sobotę, 30 września 2023, odbyła się szósta edycja PyrCastera, czyli ogólnopolskiego spotkania podcasterów. W tym roku wydarzyło się to akurat w dniu Międzynarodowego Dnia Podcastingu, więc impreza miała jeszcze lepszą podbudowę.
Za organizację i prowadzenie tradycyjnie wzięli się czterej panowie: Jędrzej Paulus, Wiktor Doktór, Krzysztof Kempiński i Wojciech Strózik. Sponsorami byli Selgros24 i TransGourmet, zaś patronami medialnymi - podcastuje.pl, MT Biznes i Focus on Business.
Organizatorzy ponownie wybrali Concordia Design jako miejsce spotkania. Na szczęście prelekcje odbywały się w innej sali niż rok temu - był w niej dużo mniejszy pogłos, a na dodatek oddzielono od niej salę "socjalną", czyli tę, w której odbywały się rozmowy kuluarowe, stały ekspresy do kawy i przekąski. Dzięki temu nic nie rozpraszało uwagi podczas słuchania. No, może poza początkowymi kłopotami ze sprzężeniem dźwięku, który ostatecznie został rozwiązany, a przynajmniej przestał mi się rzucać w uszy. Zasadniczo jednak oceniam organizacyjnie imprezę o przynajmniej stopień wyżej niż zeszłoroczną.
Słuchamy
Tradycyjnie PyrCaster składał się z cyklu prelekcji osób znanych w polskiej branży podcastowej, przedzielonych przerwami przeznaczonymi na rozmowy wszystkich uczestników. Ta formuła sprawdza się bardzo dobrze moim zdaniem, bo i można skomentować coś, co się właśnie usłyszało, można wręcz porozmawiać z autorem prezentacji, a można też zawierać nowe znajomości przy kawie czy herbacie - wszystko to w sympatycznej atmosferze.
Jeśli chodzi o prelekcje, to zgromadzono całkiem sensownych prowadzących, a tematy przez nie prezentowane wyglądały następująco:
- Krzysztof Kołacz - "Automatyzuj, a resztę czasu poświęć na relacje"
- Jędrzej Paulus - "Maszyna contentu dopalona AI. Jak podcast pomoże Ci nienachalnie sprzedawać i budować markę osobistą oraz brand firmy"
- Torba Reportera i Podcastera - "Dźwięki i sceny reporterskie w podcaście. Jak nagrać, by osiągnąć zamierzony efekt"
- Łukasz Kosuniak - "Dlaczego podcasty nie generują leadów, ale nieźle sprzedają. Czyli o roli podcastów w lejkach i procesach marketingowych"
- Angelika Chimkowska - "Wyróżnij się lub zgiń - osobowość Twojego podcastu w praktyce"
- Krzysztof Buratyński - "Chrząszcz nie tylko w trzcinie, czyli wartość głosu w tworzeniu podcastu"
- Michał Kasprzyk - "Tego w Polsce jest za mało, czyli jak wyróżnić swój podcast?"
- Monika Adamska - "Nie zawsze chodzi o hajs. O społecznym wymiarze podcastowania"
- Karol Stryja - "Czy #AI - sztuczna inteligencja zastąpi podcasterów?"
- Łukasz Hodorowicz - "Jak mówić, żeby słuchali. 3 warstwy dobrego podcastu"
Przyznam, że zdecydowana większość wystąpień była bardzo ciekawa, a absolutnie wszystkie idealnie wpasowały się w ramy czasowe. Tych ram organizatorzy bardzo pilnowali zresztą, więc o obsuwach nie było mowy, wszystko działało jak w dobrym, szwajcarskim zegarku. Dzięki temu nikt nie miał powodów do zdenerwowania, nie trzeba było przycinać przerw ani niczego przesuwać. Domyślam się, że dla samych prelegentów mogło to być nieco stresujące, ale wszyscy podołali.
Organizatorzy przygotowali konkurs na najlepsze wystąpienie, w którym głosowali wszyscy chętni obecni. Wybrano prelekcję Krzyśka Buratyńskiego, któremu w tym miejscu jeszcze raz gratuluję!
Wnioski
W najbliższą niedzielę ukaże się odcinek Gadania Gadesa, poświęcony PyrCasterowi 2023. Wspominam tam o dwóch rzeczach, które organizatorzy mogliby wziąć pod uwagę przy organizacji imprezy w przyszłym roku. Po pierwsze, chyba jednak warto byłoby pochylić się nad tematami sprzętowo-obróbkowymi, bo w rozmowach z różnymi obecnymi na imprezie podcasterami często przewijały się pytania, czym nagrywać, jaki sprzęt się sprawdza (a jaki nie), ile to kosztuje, w czym jest lepsze od nagrywania smartfonem i tak dalej. A także o obróbkę - jak robić, czy w ogóle robić, a jeśli zlecać - to komu i ile to kosztuje? Widać zatem, że lekki ferment jest obecny, ludzie chyba powoli wychodzą już z szafy, gdzie siedzieli ze smartfonem w ręku, że posłużę się tak niewyszukanym obrazem.
Drugim pomysłem, jaki podsłuchałem, było wyznaczenie jakichś stref czy miejsc, gdzie można by porozmawiać z ludźmi na konkretny temat - nie każdy ma tyle śmiałości, by zaczepiać obce (na ogół) osoby i dopytywać, kto się czym zajmuje - za to pytań ludzie mają zwykle sporo. Takie kąciki mogłyby ułatwić znalezienie osób, znających się na danym temacie i chętnych do pogawędzenia o nim.
Tak czy owak, wypada uznać PyrCaster 2023 za imprezę udaną, takie jest przynajmniej moje zdanie.
Dla lubiących słuchać - odcinek podcastu z podsumowaniem:
Komentarze
Prześlij komentarz