[K] Accentize DxRevive

Kolega Maciej zapytał mnie ostatnio, czy słyszałem może o nowej wtyczce (czy raczej wtyczkach) firmy Accentize. Rozmawialiśmy dawniej o wtyczce DeRoom Pro, czyli konkurencji dla Acon DeVerberate 3, a tymczasem firma Accentize pozazdrościła firmie Waves wtyczek Clarity i postanowiła wykroić coś dla siebie z rynku "uniwersalnych usuwaczy zakłóceń". DxRevive i DxRevive Pro (obu używałem podczas testów) są właśnie takimi "usuwaczami" - masz w tle odgłos pracującego silnika samochodu? masz dużo pogłosu? masz szum i bzyczenie? DxRevive rusza na pomoc!

AI, wiadomo

DxRevive jest kolejną wtyczką korzystającą z dobrodziejstw sieci neuronowych i upraszczających usuwanie zakłóceń do poziomu absurdu. Ot, jak to bywa w tego rodzaju wtyczkach, kręcimy gałeczką i zakłócenie stopniowo znika. I Waves Clarity, i Goyo, i nawet stare wtyczki Accusonus tak właśnie działają. Cała rzecz w tym, by po usunięciu zakłóceń to, co pozostaje, nadawało się do czegokolwiek. Zwłaszcza jeśli gałeczkę przesunęliśmy bardzo daleko.

DxRevive w wersji prostszej - kręcimy kółeczkiem i tyle


Wersja DxRevive Pro daje większe możliwości wpływania na obróbkę


Żeby jakoś sensownie przetestować działanie DxRevive, wyszperałem trzy pliki, a jeden przygotowałem od zera - chodzi o zapis dźwięku w moim telefonie, który ma beznadziejny mikrofon. Pozostałe nagrania to dźwięk nagrany w samochodzie, drugi w dużym salonie, a trzeci dość słabo nagrany (z szumem i brumami). Przetworzyłem te pliki z wykorzystaniem DxRevive oraz jakąś inną wtyczką, której użyłbym normalnie do tego celu.

Zwykłe złe nagranie

Na pierwszy ogień poszło nagranie z szumami i innymi zakłóceniami. Tego typu nagrania zdarzają się dość często i jakoś trzeba je "uzdatniać", bo trochę wstyd coś takiego wypuścić do słuchania:

Fragment oryginalnego nagrania, POBIERZ


DxRevive powinno sobie z tego typu nagraniem poradzić bardzo łatwo, bo zakłócenie nie jest specjalnie duże ani mocno zintegrowane z sygnałem użytecznym. Próbowałem różnych stopni redukcji oraz stosowania różnego przetwarzania dla różnych pasm (wersja Pro daje takie możliwości), ale ostatecznie to jest najlepsza wersja, którą uzyskałem:

Wersja po obróbce w DxRevive Pro, POBIERZ


Normalnie tego typu zakłócenia przepuszczam przez świetną wtyczkę Spectral DeNoise z pakietu iZotope RX Standard albo przez wtyczkę Acon DeNoise 2, jednak postanowiłem sprawdzić, jak zadziała w trybie adaptacyjnym prostsza wtyczka, czyli Voice DeNoise z najtańszego pakietu RX Elements (ostatnio można było ten pakiet dostać wręcz za darmo!):

Wersja po obróbce w Voice DeNoise, POBIERZ


Powiedziałbym, że wersja obrobiona przez Voice DeNoise brzmi nawet nieco lepiej, tzn. głos jest troszeczkę mniej zniekształcony (chociaż odrobinka zakłóceń została).

Pogłos

Pogłos jest dość paskudnym zakłóceniem, z którym często trudno jest cokolwiek zrobić. Posłuchajcie sami:

Fragment oryginalnego nagrania, POBIERZ


Nie jest dobrze. Duże pomieszczenie, dużo płaskich i równoległych powierzchni, absolutnie żadnej adaptacji poza zajmującym może 1/6 podłogi dywanem. Koszmar. DxRevive poradził sobie tak:

Wersja po obróbce w DxRevive, POBIERZ


Normalnie tak obfitego pogłosu nie obrabiam nawet, a jeśli już muszę, to używam (dotychczas najlepiej działającej) wtyczki Acon DeVerberate 3:

Wersja po obróbce w Acon DeVerberate 3, POBIERZ


Tu muszę oddać sprawiedliwość DxRevive - mimo że jakość nie jest jakaś powalająca i wyraźnie słychać, że sygnał jest mocno obrobiony, to jednak skuteczność oceniam na dużą (tzn. samego pogłosu praktycznie nie ma). Gdyby umieścić to nagranie na jakimś tle (muzycznym czy dźwiękowym), to słuchałoby się tego dużo przyjemniej niż buczącego oryginału. W tym wypadku skorzystałem z przetwarzania pasmowego, które oferuje werjsa Pro, żeby odzyskać trochę wysokich częstotliwości.

Nagranie z DeVerberate 3 zawiera więcej pogłosu, ale być może dlatego brzmi nieco naturalniej.

Nagranie z samochodu

No i wręcz klasyczne ujęcie z hałasem w tle - w moim przypadku jest to nagranie z wnętrza samochodu, więc głos jest dość mocno otoczony hałasami silnika:

Fragment oryginalnego nagrania, POBIERZ


Tego typu sygnału lepiej nie oczyszczać zupełnie do zera, bo rzadko kiedy będzie to brzmiało dobrze. Na początek zatem zastosowałem 50% przetwarzania:

Wersja po obróbce z mocą 50% w DxRevive, POBIERZ


Oczywiście, można też spróbować usunąć wszystko, co się da:

Wersja po obróbce z mocą 100% w DxRevive, POBIERZ


Jako konkurenta do tego typu zakłóceń kiedyś wykorzystałbym Waves Clarity Vx, ale postanowiłem skorzystać z popularnej w ostatnim czasie wtyczki Goyo:

Wersja po obróbce z mocą 50% w Goyo, POBIERZ


Goyo potrafi czyścić jeszcze mocniej:

Wersja po obróbce z mocą 100% w Goyo, POBIERZ


Tutaj lepiej sprawiła się wtyczka od Accentize, przynajmniej moim zdaniem. Jeszcze z ciekawości skorzystałem z wtyczki Acon Extract:Dialogue, która zadziałała tak:

Wersja po obróbce z mocą 100% w Acon Extract:Dialogue, POBIERZ


Jak na moje ucho, bez rewelacji i nadal uważam wersję z DxRevive za najlepszą.

Nagranie z telefonu

Producent chwali się, że DxRevive potrafi likwidować także artefakty pochodzące z kompresji i działania różnych kodeków, postanowiłem to więc sprawdzić na nagraniu zrobionym moim telefonem:

Fragment oryginalnego nagrania, POBIERZ


Nagranie jest beznadziejnej jakości, bo i mikrofon w moim Huaweiu jest nadzwyczajnie kiepski - dlatego przez długi czas żyłem w przeświadczeniu, że smartfony nagrywają beznadziejny dźwięk (co, oczywiście, wcale nie jest regułą). Przepuściłem nagranie przez DxRevive, ale tym razem nie rozkręcałem wtyczki na 100% (brzmienie stawało się wtedy nieco zbyt stłumione). Tu uwaga - DxRevive ma dwa algorytmy pracy: Studio oraz Retain. Ten drugi jest dostępny tylko w wersji Pro i zachowuje więcej oryginalnego charakteru nagrania (np. nie usuwa pogłosu, nie ingeruje w pasmo, nie naprawia przesterowań). Wersja Standard pracuje wyłącznie z algorytmem Studio.

Wersja po obróbce z mocą 50% w DxRevive, POBIERZ


Tutaj już nie miałem żadnej wtyczki "zastępczej", więc ręcznie osobno odszumiłem materiał (Spectral DeNoise) i wprowadziłem ręczną korekcję (FabFilter Pro-Q3):

Wersja po ręcznej obróbce, POBIERZ


Na marginesie powiem, że jest pięć głównych różnic między wersją standardową a Pro: wersja Pro ma możliwość modyfikowania siły działania dla różnych pasm (maksymalnie czterech), można zapisywać presety, można wybrać algorytm Studio lub Retain, ma możliwość porównywania AB między dwoma zestawami ustawień i... jest zabezpieczona licencją zapisywaną na koncie iLok. Jeśli ktoś potrzebuje większej liczby parametrów do ustawiania, może zainteresować się wersją profesjonalną, chociaż według mnie na razie jeszcze zbyt mało odstaje ona możliwościami od wersji standardowej, by uzasadnić trzykrotnie większą cenę.

Co z tego wynika?

Ale jaki jest wniosek z tych moich pobieżnych testów? Muszę powiedzieć, że wtyczka ma potencjał i czasami efekty jej pracy są całkiem dobre. W innych przypadkach wypada jednak słabiej od standardowych wtyczek - tak jest moim zdaniem przy usuwaniu zwykłego szumu, bardziej podoba mi się obróbka, którą są w stanie zrobić wtyczki od iZotope. To jest chyba ogólna przypadłość obecnie dostępnych wtyczek bazujących na sieciach neuronowych - czasem działają rewelacyjnie, a czasem mocno tak sobie.

Myślę, że jeśli Accentize dopracuje algorytmy, zwłaszcza jeśli chodzi o "wygładzenie" sygnału mocno obrobionego, by nie było słychać obecnych obecnie cyfrowych artefaktów, to będzie świetnie - i tak, wiem, że rzecz w tym, że na razie nikt jeszcze nie potrafi tego zrobić w odpowiedni sposób. Na podstawie testów udało mi się obudzić w sobie nadzieję, że warto DxRevive obserwować, bo to może być (i w sumie już jest) groźny konkurent dla wtyczek Waves, iZotope czy Acon. I bardzo jestem ciekawe, co zaproponuje iZotope w RX11, który to pakiet pewnie zadebiutuje (jak podejrzewam) tej jesieni.

Komentarze