[K] Steinberg SpectraLayers 10 Pro - GPU patch v2

Oto, po miesiącu od premiery patcha 10.0.10 do Steinberg SpectraLayers, dostajemy patcha 10.0.20. A razem z nim oczekiwane wsparcie GPU dla funkcji Unmix Noisy Speech, która miesiąc temu działała tylko w trybie CPU, a co za tym idzie - działała wolno. Czy patch dostarcza jeszcze jakichś innych ciekawych zmian?

10.0.20 build 333

W sekcji usprawnień znajdziemy głównie informacje o Unmix Noisy Speech oraz Voice Denoiser - obie funkcje mają już pełne wsparcie GPU i działają znacznie szybciej niż poprzednio. Przetworzyłem ten sam plik co ostatnio (2 minuty nagrania w terenie) i zamiast minuty i kilkunastu sekund, obie funkcje uporały się z obróbką w około 8 sekund.

Warto może w tym miejscu wspomnieć, że SpectraLayers 10 oferuje w tym momencie aż trzy metody "oczyszczania" nagranego głosu: Noise Reduction, Voice Denoiser oraz Unmix Noisy Speech. Noise Reduction jest - można powiedzieć - klasycznym odszumiaczem, czyli próbkujemy "szum" i usuwamy go z sygnału. Sygnałem w tym wypadku nie musi być ludzki głos, ale też np. nagranie muzyczne. Dwie pozostałe funkcje są już nakierowane typowo na ludzki głos i z nim radzą sobie bardzo dobrze (a zarazem bardzo podobnie). Voice Denoiser usuwa zakłócenia z nagrania, a Unmix Noisy Speech rozdziela nagranie na dwie ścieżki: z oczyszczonym głosem i z zakłóceniami. Oczyszczony głos brzmi na moje ucho identycznie do efektów działania Voice Denoisera, więc pewnie gdzieś tam w środku są wykorzystywane podobne algorytmy z tą różnicą, że Unmix zamiast usuwać zakłócenia, wrzuca je na dodatkową ścieżkę.

Oprócz usprawnień wersja 10.0.20 zawiera 27 rozmaitych poprawek - duża część z nich dotyczy współpracy z programami Cubase i Nuendo oraz wykorzystania mechanizmu ARA2. Z ciekawostek i żeby się trochę podbudować zaznaczę, że dopiero teraz poprawiono jakość efektów usuwających szum, aby nie wprowadzały dziwnych zakłóceń i bzyczenia - coś, co zgłaszałem na forum zaraz po premierze "dziesiątki" (razem z kiepską jakością usuwania pogłosu, co poprawiono w wersji 10.0.10). Sam autor SpectraLayers wówczas mocno to zgłoszenie dementował, uparcie utrzymując, że jakość efektów w SpectraLayers jest najlepsza na rynku audio...

Instalować koniecznie!

Wersję 10.0.20 radzę zainstalować natychmiast. To jest ta wersja, od której dopiero zaczyna się wygodna i komfortowa praca ze SpectraLayers 10. Większość problemów "wieku dziecięcego" została wyeliminowana, efekty wsparte pracą GPU pracują szybko i oferują już przynajmniej dobrą jakość - a w przypadku usuwania pogłosu nawet bardzo dobrą. Także odszumianie działa już bardzo sprawnie, a Unmix Noisy Speech pozwala w nagraniach terenowych pozbyć się jakichś zakłóceń, aby móc łatwiej podłożyć nowe tło dźwiękowe. Bardzo sobie cenię, serio!

Teraz czekam na wersję beta WaveLaba 12 i wiele sobie po tej wersji obiecuję.

Komentarze