Luftrum Lunaris 2.1 - będzie dużo lepiej

Instrumentu Lunaris 2 używam od początku grudnia 2022, czyli praktycznie od dnia premiery. Niezbyt często, to fakt, bo muzyka jest w lekkim odwrocie, ale dwa utwory "testowe" popełniłem w tym czasie i mimo że Lunaris 2 działa nieco żwawiej od wersji pierwszej, to jednak ciągle przeglądanie kolejnych brzmień było katorgą, bo ładowały się one po 20-30 sekund. Na szczęście nadchodzi wersja 2.1, która zmieni to. I to definitywnie. A skąd wiem?

Testy

Oto bowiem sam autor, czyli Søren, poprosił aktualnych użytkowników Lunarisa 2 o kontakt i przetestowanie najnowszej, jeszcze nieoficjalnej poprawki. Jako zapalony tester rozwiązań wszelakich, nie mogłem się nie zgłosić.

Test miał badać wzrost wydajności ładowania brzmień i trzeba było pomierzyć czasy takich ładowań przed aktualizacją oraz po niej, żeby mieć porównanie. Żeby efekt był widoczny, należało wybrać kilka "cięższych", wielowarstwowych brzmień, ja wybrałem pięć. Wyniki dla wersji 2.0 kształtowały się następująco (czasy podano w sekundach):

BankBrzmienieSeria 1Seria 2Seria 3
ExperimentalRhythmic Dirt AP252424
ExperimentalLacus Timoris CG333131
ShimmerGraphite VT292327
ShimmerMagical YY161615
AmbientBrainchild313131

Jak widać, trzeba się naczekać - średnio pół minutki. Przy przeglądaniu i szukaniu brzmienia to ciut za dużo, byłem zatem ciekaw, czy Sørenowi udało się w nowszej wersji skrócić te czasy choćby o 30-40%. Zainstalowałem nową wersję według przysłanej instrukcji, odpaliłem Kontakta i rozpocząłem pomiary. Szczęka mi opadła:

BankBrzmienieSeria 1Seria 2Seria 3
ExperimentalRhythmic Dirt AP454
ExperimentalLacus Timoris CG545
ShimmerGraphite VT333
ShimmerMagical YY111
AmbientBrainchild445

Przyznaję bez bicia, że aż takiego zysku czasowego się nie spodziewałem. Już skrócenie czasu o połowę nazwałbym sukcesem, a tutaj mamy przeskok z 30 sekund do 5! Naprawdę jestem pod wrażeniem!

Kiedy wersja 2.1?

Na razie jeszcze nie wiadomo, Søren pewnie poczeka na pomiary u innych użytkowników oraz będzie też pewnie musiał przejść jakąś procedurę weryfikacyjną od Native Instruments, bo Lunaris jest przecież w pełni wspieranym instrumentem w Kontakcie. Ja jednak nie mam wątpliwości, że wersję 2.1 koniecznie trzeba będzie zainstalować - i zresztą wcale nie zamierzam się pozbywać póki co wersji nieoficjalnej.

Do kompletu dostaniemy też kilkadziesiąt nowych brzmień i (podobno) ma się pojawić jakiś wskaźnik postępu ładowania brzmień, chociaż przy czasach rzędu paru sekund nie jest to już takie krytyczne.

Czasem warto zostać testerem.

Komentarze