Mattia Chiappa - polecam!

Całkiem niedawno polecałem różne kanały na YouTube, związane z produkcją muzyki. Od tego czasu zmieniło się tyle, że poprzez "sieć powiązań" dotarłem do kanału prowadzonego przez Mattia Chiappę. Zajmuje się on muzyką orkiestrową i muszę przyznać, że idzie mu to znakomicie. A czy mnie do siebie przekonał? Tym oto filmikiem:

Jest to ni mniej, ni więcej tylko zapis analizy i poprawiania starego utworu (sprzed pięciu lat). Mattia pokazuje, część po części, co w tym utworze zawiodło, co nie działa, nie pasuje. Zwraca uwagę na bałagan i wspomina swoje wrażenia z pisania tego utworu, kiedy chciał, żeby brzmiał potężnie i "epicko". Dłuższa część filmu to jednak pokazywanie, jak można ten utwór poprawić. Mattia po prostu przearanżował go, pozmieniał, zachowując maksymalnie dużo z oryginału, ale robiąc to już z uwzględnieniem swojej obecnej wiedzy i możliwości. I to jest prawdziwie fascynujące - bo utwór rzeczywiście zaczyna brzmieć piękniej, lepiej, a wszystkie wprowadzone zmiany są uzasadniane. I nie chodzi tylko o instrumentację, ale także o harmonię czy wręcz wymianę jednego, kiepskiego fragmentu na inny. Końcowy efekt jest rewelacyjny!

Dlaczego tak mnie to urzekło? Bowiem wydaje mi się, że ja jestem właśnie gdzieś na etapie oryginalnego utworu. To znaczy, mam w ręku świetne biblioteki orkiestrowe, chór, organy i tak dalej, więc próbuję rozpaczliwie pokazać to wszystko, wykorzystać, zrobić jakieś pompatyczne rzeczy. Tak przynajmniej było jeszcze w kwietniu, maju, potem niby załapałem, że "mniej znaczy więcej" (np. przerabiając "Marie"), ale obejrzenie powyższego filmu uświadomiło mi, że np. aranżując ostatnio temat z "Laury" na orkiestrę, zrobiłem dokładnie to, o czym mówi Mattia - chciałem pokazać i zmieścić jak najwięcej: tu bębny, tam "blachy", smyczki, harfa i tak dalej, i tak dalej (szczęściem powstrzymałem się przed chórem, chociaż pokusa była ogromna). W efekcie powstał utwór może i efektowny, ale chaotyczny i nieuporządkowany.

Obejrzałem jeszcze parę innych filmów na kanale i powiem Wam, że warto to zrobić. Jest tutaj mnóstwo ciekawych i bardzo praktycznych rzeczy, i to w klimatach bardzo mi odpowiadających. Subskrybuję i będę tu na pewno częstym gościem!

Komentarze