[K] SWAM Cello - wirtualna wiolonczela

Pisałem ostatnio o wirtualnych skrzypcach, a oto w moje ręce wpadła wirtualna wiolonczela, tego samego producenta. Żal nie skorzystać z takiej okazji, więc wypróbowałem także i ją.

To samo, a nie to samo

Producent utrzymuje spójną szatę graficzną dla swoich instrumentów - sprawdzałem na stronie, kontrabas i altówka też prezentują się podobnie:

Do dyspozycji mamy również podobny zestaw parametrów i podobne możliwości podpinania ich pod dostępne kontrolery MIDI, więc tu zaskoczeń raczej nie było:

Jak się gra?

Przyznam, że o ile skrzypce mają moc "chwytania za serca", to właśnie wiolonczela jest moim ulubionym instrumentem smyczkowym. Nie wiem, czy rzecz jest w zakresie tonalnym, czy w tym ciepłym charakterze brzmienia, ale lubię melodie grane na wiolonczeli.

Tutaj wrażenia z gry miałem nieco mniej entuzjastyczne niż przy skrzypcach, aczkolwiek ciągle gra się bardzo przyjemnie. Mniej zachwyciło mnie też samo brzmienie, chociaż wciąż jest to poziom akceptowalny. Postanowiłem tym razem mniej plumkać, a bardziej wziąć się do pracy kompozytorskiej.

Założeniem było stworzenie utworu, w którym wszystkie głosy będą grane modelowanymi instrumentami - a że mam takie do dyspozycji trzy, czyli fortepian, skrzypce i opisywaną właśnie wiolonczelę, to na nich się skupiłem.

Utwór jest prościutki i niedługi, więc nie ma co się za bardzo ekscytować, jednak wydaje mi się, że nie wypadł tragicznie:

Podsumowanie

Nadal uważam, że modelowanie fizyczne prawdziwy rozkwit ma dopiero przed sobą, ale i osiągane teraz efekty wzbudzają mój podziw. No, pomyślcie sobie, potrafimy (w sensie: ludzie) tak POLICZYĆ drgania, z uwzględnieniem geometrii pudła rezonansowego, właściwości materiałowych, długości strun itd. że wychodzi nam z tego naprawdę realistyczny dźwięk! Dla mnie jest to fantastyczne - jako inżyniera i muzyka. Gorąco trzymam kciuki za producentów - między innymi też dlatego, że przerażają mnie wizje wieluset gigabajtowych bibliotek w rodzaju Spitfire BBC Orchestra Pro (tak, ona ma ponad 600 GIGABAJTÓW!)

Komentarze