Najnajnaj 2023
Minął kolejny rok od poprzedniego "Najnajnaja" i nadeszła pora zdradzić, czy coś się zmieniło w programowym narzędziowniku Gadesa. Otóż - nie zmieniło się prawie nic! Owszem, pojawiła się nowsza wersja SpectraLayers, Acon wydało aktualizację do Acoustiki, a Sonible rozwinęło swój pakiet o wtyczki smart:gate i smart:deess (plus rozbudowało pakiet pure), ale poza tym - stagnacja. Szybko wypunktuję może same tytuły, a po nieco szersze opisy odeślę do wcześniejszych "Najnajnajów".
Instrumenty
- Spitfire BBC Symphonic Orchestra Core
- Modartt Pianoteq 8
- Spectrasonics Omnisphere 2
- Arturia V Collection 9
- u-he Diva
Efekty
- wtyczki Sonible (w zasadzie pełne pakiety pure i smart)
- wtyczki FabFilter (przede wszystkim Pro Q3)
- wtyczki Acon
- wtyczki iZotope RX Standard
- OEK Soothe 2
Programy DAW
- Cockos Reaper 7
- PreSonus Studio One 6.5
- Steinberg Cubase 12 Pro
Narzędzia
- Acon Acoustica 7.5
- Steinberg WaveLab (Pro 12, Elements 11, Cast 2)
- Ghisler Total Commander 11
- Whisper + Chapters Creator
Komentarz
Wszystko zostało niemal takie same, jak poprzednio, chociaż część narzędzi - wiadomo - doczekała się aktualizacji wersji. Za to muszę dodać uwagę odnośnie rewolucji, jaką okazał się Whisper. On i Chapters Creator stali się niemal nieodłącznymi narzędziami do pracy nad odcinkami podcastu (ale nie tylko!). Obecnie nie wyobrażam sobie, żeby produkowany odcinek nie miał zrobionej transkrypcji - w zasadzie każde nagranie głosowe, które wykonuję, łącznie z "Dziennikami audio", ma "z marszu" robioną transkrypcję. Nie zawsze transkrypcja ta jest publikowana, ale na dysku ląduje zawsze i już wielokrotnie przydała się do wyszukiwania fraz.
Komentarza wymaga także subtelna roszada na pierwszym miejscu wśród wtyczek - w tym roku już wyraźnie Sonible wyprzedziło FabFilter. W zasadzie, mając niemal kompletny pakiet smart, nie używam już wtyczek spoza niego - z niecierpliwością czekam, aż Sonible zrobi wtyczkę specjalizującą się w usuwaniu mlasków i w ściszanu oddechów (chociaż w tym ostatnim dobrze odnajduje się smart:gate). FabFilter Pro-Q3 używam sporadycznie, gdy trzeba precyzyjnie i chirurgicznie zająć się jakimiś pasmami w nagraniu. Owszem, smart:EQ3 ma możliwość ręcznego modyfikowania krzywej korekcji, ale wolę w tym zakresie Pro-Q3.
O ile z DAWów w tym roku odpalałem głównie Reapera, to nadal nie mogę się zdecydować, który z edytorów audio jest tym głównym. Jako beta-tester WaveLaba Pro, używam tego programu dość często, ale równie często zżymam się na fakt, że nie da się w nim po prostu zaznaczyć jakiegoś fragmentu i obrobić go konkretną wtyczką. Owszem, za każdym razem trzeba pakować wtyczkę do Master Section, wyrenderować sobie w miejscu zaznaczenie, po czym wywalić wtyczkę (lub ją wyłączyć). Konkurenci, czyli Acoustica i RX Audio Editor, są pod tym względem bardziej elastyczni i w zasadzie to Acoustica jest najbliższa memu sercu, ale do wersji 7.5 miała dziwne problemy z zapamiętywaniem ustawień wtyczek VST3. Obecnie CHYBA problem został poprawiony, bo go nie zaobserwowałem jeszcze, ale i w poprzedniej wersji objawił się on dopiero po pewnym czasie...
Rewolucji zatem brak, po prostu to, czym dysponuję, działa bardzo dobrze i nie ma sensu tego ruszać. Chociaż wiadomo - "nigdy nie mów nigdy"...
Komentarze
Prześlij komentarz