[K] FileImporter 3.7 - UCS i freesound.org

FileImporter nadal się rozwija. Po opisywanych ostatnio zmianach związanych z plikami wav nadszedł czas, by rozwinąć nieco część UCS. Dla przypomnienia, jest to ta część, która ułatwia mi prowadzenie biblioteki nagranych i gotowych dźwięków. Mam na dysku miejsce, gdzie wrzucam takie już przygotowane pliki, stosując konwencję nazewniczą Universal Category System. Działa to bardzo prosto - wybieram pliki audio do umieszczenia w katalogu (1), wskazuję, jakim urządzeniem dokonano nagrania (2), wpisuję słowa kluczowe związane z nagraniem (3), to mi automatycznie wypełnia filtr (4) (który notabene mogę oczywiście wypełnić inaczej, jeśli tego chcę, zaś połączenie między polami można w ostateczności wyłączyć). Z przefiltrowanej listy kategorii (5) wybieram jedną, program tworzy odpowiednią, zakodowaną nazwę pliku (6) i mogę wyeksportować pliki do katalogu (7):

Często przygotowując nagrania do umieszczenia w katalogu, nieco je obrabiam i zapisuję pod nazwami, gdzie pozostawiam nazwę oryginalną, dodając jakieś słowa kluczowe. Stąd też dorobiłem sobie funkcję umożliwiającą wstawienie do nazwy końcowej części nazwy oryginalnej (tutaj od znaku 12, ale mogę podać od 1 albo zakres, np. 4-10):

Domyślne wartości przypisane są do wybranego urządzenia - bo w sumie już wtedy wiadomo, jakie nazwy dany importer generuje podczas zgrywania plików, więc każdy importer dostarcza informacji, od którego znaku powinny się znajdować takie przydatne informacje. W powyższym przykładzie źródłem pliku jest Tascam X8 i w jego przypadku domyślną wartością jest właśnie 12.

Zasadniczo na karcie Export prace zakończyłem - mam już chyba wszystko, czego potrzebuję do szczęścia.

freesound.org

freesound.org to znany serwis z plikami audio - można je stamtąd pobierać, ale można także je tam umieszczać. To wygodne miejsce, jeśli nagrywamy jakieś interesujące dźwięki i chcielibyśmy się nimi podzielić ze światem. Oczywiście, też mam tam konto:

Do tej pory wrzuciłem zaledwie kilkadziesiąt nagrań, więc postanowiłem to zacząć nadrabiać - tyle, że wrzucenie pojedynczego pliku to nieco zachodu. Formatka przewiduje podanie tytułu, opisu, słów kluczowych, wybranie licencji itp. Dlaczego nie wykorzystać własnego narzędzia UCS do ułatwienia sobie życia?

Prościej

Pierwsza rzecz to... wskazanie plików do załadowania na freesound.org. Niekoniecznie są one w jednym folderze, chociaż zakładka History prezentuje je w postaci spójnej listy. Postanowiłem zatem, że będę zaznaczał wybrane do wrzucenia pliki na zakładce History, po czym po prostu przeciągnę je na przeglądarkę z otwartą stroną freesound.org. Wymagało to poczytania nieco o implementowaniu drag'n'drop, ale robiłem to już na potrzeby Chapters Creatora, więc szast-prast i przeciąganie zadziałało.

Drugim etapem było dodanie do FileImportera opcji kopiowania słów kluczowych i opisów z... gotowych kategorii, do których przecież przypisuję poszczególne pliki. W ten sposób wrzucenie jednego pliku sprowadza się do "przeniesienia" go z zakładki History do przeglądarki, po czym skopiowaniu i wklejeniu opisu oraz słów kluczowych. Wystarczy jeszcze przypisać kategorię i wybrać licencję, i gotowe!

Ale to nie wszystko

Bardzo szybko natknąłem się na pewne zagadnienie - jak tu rozpoznać, które pliki już wrzuciłem do serwisu freesound.org, żeby nie tworzyć duplikatów? Skorzystałem z faktu, że pozostawiam jako tytuł oryginalną nazwę pliku, czyli tę w formacie UCS. Trzeba by zatem pobrać aktualną listę wrzuconych już plików i porównać ją z moją "biblioteką".

Początkowo planowałem po prostu ręcznie pobierać poszczególne podstrony, ale odkryłem, że serwis freesound.org oferuje tzw. API, czyli specjalny zestaw usług, które umożliwiają pobieranie danych w sposób programowy, np. w formacie json czy xml. Tego mi było trzeba! Pewnym kłopotem była autoryzacja OAuth, bo FileImporter jest programem "desktopowym", a nie sieciowym, więc nie było gdzie odesłać kodu autoryzującego, zatem po prostu przeklejam go z przeglądarki do okienka w FileImporterze. To wystarczy, by dalsza komunikacja, czyli pobranie tokena i wymiana danych przebiegły sprawnie.

W ten sposób karta History doczekała się funkcji pobierania danych z freesound.org, a sama lista plików została uzupełniona o kolumnę z adresem URL, więc wszystkie już załadowane do serwisu pliki mają ten adres wypełniony. Oprócz tego i tak dodałem opcję filtrowania listy (np. wyświetlenia tylko plików jeszcze nie przesłanych).

Lista plików w "bibliotece", wraz z linkami do freesound.org, jeśli plik został już przesłany do serwisu

Początkowo wystarczała mi funkcjonalność kopiowania opisu czy słów kluczowych wybranych plików, ale na szczęście okazało się, że freesound.org przemyślało sprawę i zaawansowani użytkownicy (czyli tacy, którzy przesłali ponad 40 plików) mogą dostarczyć tzw. plik bulk w formacie csv, xls czy xlsx i w tym pliku zamieścić potrzebne informacje o wszystkich plikach jednocześnie. Tego mi było trzeba! Dodałem specjalny edytor:

w którym umieszczam zaznaczone pliki, przepisuję opis i słowa kluczowe z danej katgorii i daję opcję ręcznej edycji (w tym też bardzo mi przydatną opcję ustawiania dla wszystkich plików tych samych danych). Po uzupełnieniu danych program tworzy mi plik csv, który dokładam do wcześniej wrzuconych na freesound.org plików i wszystko się samo uzupełnia.

Kiedy wersja 3.8?

To trudne pytanie i nie znam na nie odpowiedzi. Pewnie wtedy, gdy doczekam się jakiegoś nowego rejestratora (a jest na to szansa!). Tymczasem jednak zaczynam uzupełniać braki i przesyłam pliki na freesound.org!

Komentarze