[K] Luftrum Axion

Chyba jeszcze nie zdarzyło mi się testować biblioteki brzmień dla konkretnego instrumentu, choć takich bibliotek mam całkiem sporo w arsenale, szczególnie dla Omnisphere 2. Tym razem jednak pokrótce opiszę dość spore rozszerzenie do instrumentu Dark Zebra 2 od firmy u-he, zaś samo rozszerzenie Axion znajduje się w ofercie firmy Luftrum.

Luftrum

O firmie tej zamieściłem osobny wpis pół roku temu i nadal podtrzymuję twierdzenie, że naprawdę dostarcza ona produkty wysokiej jakości - zarówno biblioteki brzmień, jak i własne instrumenty, Lunaris i od końcówki ubiegłego roku także Bioscape.

Axion

A co ciekawego kryje się w tym pakiecie? Przede wszystkim jest on obszerny, bo zawiera aż 170 brzmień. Oczywiście, ilość ilością, zaś liczy się przede wszystkim jakość, jednak po przesłuchaniu grubo ponad połowy presetów już wiedziałem, że to bardzo dobry wybór. W zasadzie nie zauważyłem tu zbyt wielu przypadków, gdy trafiam na brzmienie, dla którego nie mogę znaleźć zastosowania, co czasem zdarza się w innych bibliotekach. Tutaj pasują mi prawie wszystkie, tzn. pasują do mojego wyobrażenia o muzyce, którą chciałbym tworzyć.

Powiem więcej, od razu przygotowałem sobie szkic utworu, tak "na gorąco" i chociaż nie wiem, czy rozwinie się on w coś więcej, to już sam fakt, że mogłem to zrobić opierając się tylko na tym jednym zbiorze świadczy dobitnie, że to brzmienia dla mnie. Kompletne przeciwieństwo do uczucia, które towarzyszyło mi przy testowaniu CA2600 i Polymode - tam właściwie mało co mi odpowiadało.

Co jednak dostajemy w zestawie? 13 brzmień typu arpeggio, 20 bass line, 17 brzmień basowych, 7 brzmień perkusyjnych, 6 efektów specjalnych, tylko dwie barwy typu key, ale za to 33 pady, 21 brzmień pulsujących, 20 brzmień soundscape, 15 sekwencji i 16 brzmień synth. Czyli jest bogato, ale co najważniejsze, te brzmienia są naprawdę przygotowane bardzo starannie.

Dark Zebra - problem?

Zestaw przygotowany jest z myślą o instrumencie Dark Zebra (który w programach DAW zgłasza się jako ZebraHZ). To specjalna odmiana syntezatora Zebra 2, przygotowana przez u-he specjalnie dla Hansa Zimmera (stąd "HZ" w nazwie), która różni się od wersji zwykłej np. obecnością filtrów z droższej Divy, specjalnych rezonatorów i innych "drobiazgów". Co ciekawe, opisywany tu zestaw da się wczytać także do zwykłej Zebry 2, jednak - jak ostrzega sam producent - duża część presetów nie będzie brzmiała tak, jak powinna. Z ciekawości sprawdziłem (bo Axion od razu po zainstalowaniu staje się dostępny także dla Zebra 2) i faktycznie, już pierwsze z brzegu brzmienie (ARP A clouded mind) brzmi zupełnie inaczej i faktycznie gorzej (co nie znaczy, że zupełnie źle). Gdyby spojrzeć na to od tej strony, to kupując Axiona dostaje się dwa pakiety brzmień - dla Dark Zebra i Zebra 2...

Niemniej, aby wykorzystać w pełni potencjał biblioteki, trzeba mieć syntezator Dark Zebra, co boli o tyle, że trzeba go po prostu kupić (nie jest darmowy dla posiadaczy licencji na Zebrę 2). Co więcej, aby korzystać z Dark Zebra, trzeba mieć licencję na zwykłą Zebrę 2. Czyli - jeśli nie mamy żadnej Zebry, musimy kupić Zebrę 2 i rozszerzenie Dark Zebra, a dopiero potem Axion. Uf...

Werdykt

Moim zdaniem rozszerzenie jest jak najbardziej przydatne i używalne, zaś brzmienia przygotowane są bardzo dobrze. W korzystnej sytuacji są subskrybenci newslettera, bo nie dość, że dowiadują się o premierze najszybciej, jak tylko można, to jeszcze w prezencie otrzymują zniżkę 20%, co bardzo cieszy, zwłaszcza w polskich warunkach. Nic więcej nie mam do dodania - ta biblioteka broni się sama.

Komentarze